Amerikaans onderzoeker, technologie-expert en stedenkundige Anthony M. Townsend schreef een boek over slimme steden.

In zijn boek 'Smart Cities - Big data, civic hackers and the quest for a new utopia' is Anthony Townsend (1973) ervan overtuigd dat we steden slimmer moeten maken met technologie, maar wijst hij ook op de gevaren ervan. Aan de hand van verschillende voorbeelden schetst hij mogelijkheden en valkuilen. Tegelijkertijd plaatst Townsend de ontwikkelingen in een breed historisch kader.

In een interview met Next City zegt Townsend dat het slimmer maken van steden met technologie onze enige hoop is, gezien de uitdagingen die we hebben met massale verstedelijking en klimaatverandering. Tegelijkertijd ziet hij de gevaren van bedrijven die niet alleen technologie leveren, maar daarna een vinger in de pap houden. Volgens Townsend is er een rol voor lokale overheden weggelegd om de data van inwoners te beschermen.
 

Given that data management is already a big part of what cities do, and a lot of private firms want to come in and wire up cities — largely to get the data — I think there will be a need for cities to assess what’s going on and potentially step in.

Anthony Townsend op Nextcity.org

Zijn hele carrière focust Townsend zich al op stedelijke vraagstukken en de invloed van technologie op moderne steden. Aan Rutgers University deed hij een major in stedelijk onderzoek en een minor natuurkunde. Daarna haalde hij een master in stedelijke planning aan de universiteit van New York en vervolgens een doctoraat in stedelijke en regionale planning aan de Massachusetts Institute of Technology (MIT). In 2004 ontving hij een beurs waarmee hij een jaar in Seoul, Zuid-Korea de impact van breedbandinternet onderzocht.

Townsend richtte in 2008 het adviesbureau Bits & Atoms op, dat specifiek gericht is op de combinatie van digitale en fysieke stedelijke planning. Hij werkte op dat moment ook als directeur onderzoek bij het Institute for the Future, een denktank in Silicon Valley. Inmiddels is de stedelijk onderzoeker terug bij de universiteit van New York. Voor het Rudin Center for Transportation Policy & Management doet hij onderzoek naar de impact van mobiele informatie en communicatie op mobiliteit in megasteden.