Arjan in 't Veld

Jonge ondernemer gefascineerd door vijftigplussers. Pionier op het gebied van ouderenmarketing.

Zijn omgeving verklaarde hem voor gek, maar Arjan in ’t Veld (1983) wist het zeker: als hij succes wilde hebben in de marketingbranche moest hij zich richten op vijftigplussers. Dit inzicht heeft de jonge ondernemer geen windeieren gelegd. Zijn advies- en communicatiebureau Bureauvijftig bestaat officieel pas vier jaar, maar is bijzonder succesvol op het gebied van ouderenmarketing.

Babyboomers als doelgroep

Toen Arjan in 't Veld begon aan zijn studie Bedrijfscommunicatie en Marketing wist hij al dat hij ondernemer wilde worden. In 2005 verdiepte hij zich voor zijn afstudeeronderzoek in babyboomers en raakte gefascineerd door deze kleurrijke generatie. Als verkopers van medische hulpmiddelen bezocht hij in dezelfde periode veel verpleeghuizen. Deze studie- en werkervaring zette hem aan het denken. In 't Veld realiseerde zich dat de invulling die babyboomers aan hun 'oude dag' gaven duidelijk verschilt van de tijdsbesteding van de generaties die hen voorgingen.

Zo zou hij zijn ouders met geen mogelijkheid in een verpleeghuis krijgen, simpelweg omdat hun behoeften en daarmee ook hun consumentengedrag anders zijn. Hij verwonderde zich destijds over het feit dat bedrijven nauwelijks commercieel inspeelden op deze steeds grotere groep - overwegend vermogende - ouderen.
 

Toen ik in 2006 begon, voelde ik mij een evangelist. Het ouderenthema was nauwelijks manifest bij bedrijven.

Arjan in 't Veld, oprichter Bureauvijftig

In 't Veld sprong in 2006 in dit gat in de marketingbranche. Geïnspireerd door onder andere Amerikaanse initiatieven gericht op ouderen, zoals woongemeenschap Sun City Center in Florida, verkende In 't Veld de Nederlandse markt. Hij concludeerde dat bedrijven met veel vragen zaten over de ‘babyboomkwestie’, waar zij nog geen antwoorden op hadden.

Gesteund door het feit dat de economische crisis het voor bedrijven noodzakelijk maakte nieuwe doelgroepen aan te schrijven, richtte In’t Veld in 2010 officieel Bureauvijftig op. Sindsdien helpt hij vanuit zijn kantoor in Utrecht klanten succesvol doelgroepinzichten te vertalen naar concepten, communicatie en campagnes. Daarnaast doet In 't Veld met Bureauvijftig ook onderzoek naar de vijftigplussers, onder andere via het door hem opgerichte consumentenpanel.

Ondernemersgeest

Inmiddels weten bedrijven uit allerlei sectoren deze pionier te vinden. Grote zorginstellingen en banken, maar ook maaltijdleveranciers en reisbureaus vragen In 't Veld om advies. Hoewel zijn 'kindje' Bureauvijftig een succes is, blijft de jonge ondernemer assertief. Hij initieerde het fotoproject 'De Youngsters', bedacht het innovatieve platform Hulpmiddelenvinder.nl en is betrokken bij de coöperatie WeHelpen. Daarnaast is hij ambassadeur van DoSocial en bestuurslid bij De Nationale Denktank.

Zijn ondernemersgeest maakt dat hij zijn 'andere kijk op ouderen' blijft vertalen naar daadwerkelijke producten en diensten. Met in het achterhoofd het gegeven dat de groep vijftigplussers de komende jaren enkel groter wordt, blijft In 't Veld een belangrijke speler op het gebied van ouderenmarketing.