28 sep

Van offline naar online: hoe wordt onze user experience gebruikt en misbruikt?

Datum
28 september 2016
Tijd
20:00 - 22:00
Locatie
Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
Link
https://dezwijger.nl/programma/tegenlicht-69

Documentaire

Het faillissement van warenhuizen en schoenenreuzen illustreert het: ons koopgedrag verschuift in hoog tempo van offline naar online. Maar welke vernuftige slimmigheden en andere digitale wetmatigheden maken dat wij onze digitale winkelwagen zo vol mogelijk gooien? Of zo lang mogelijk op een website verblijven? Of op een bepaalde kandidaat stemmen?

Op dit moment vindt het grootste psychologische experiment ooit plaats. En u neemt daar ook aan deel. Elke dag worden een miljard mensen getest op internet. Via A/B testen en analyse van de data-sporen die we online achterlaten, wordt er in exponentieel tempo kennis vergaard over onze voorkeuren en gedragingen, maar vooral over hoe ons brein werkt. Wie gebruikt deze kennis? En waarvoor? Inmiddels pleiten de bouwers van deze digitale verleidingstechnieken, waaronder zelfs voormalige Google-medewerkers, zélf voor het instellen van een ethische code. VPRO Tegenlicht ging op onderzoek uit: wat betekent het als uitvoerders van experimenten zélf gaan vragen om beperking van hun macht en mogelijkheden?

Programma

Tijdens deze Meet Up kijken we naar de betekenis die het gebruik van persuasieve technologie op het gedrag van mensen en een samenleving heeft. Wat doet het met de menselijke autonomie, als ons koopgedrag, onze aandacht en zelfs onze politieke voorkeur door klik-gedrag en marketing technieken bepaalt worden? Wat betekent het als bedrijven toegang hebben tot grotere data-sets dan academici en/of overheden? En voor welke doeleinden kunnen dergelijke big data analyses en persuasieve marketing technieken nog meer gebruikt (en/of misbruikt) worden?

Daarnaast gaan we het gesprek aan met o.a. onderzoeker Jelte Timmer (Rathenau Instituut) en hoogleraar Informatierecht Natali Helberger (UvA) over de stappen die genomen moeten worden op het gebied van online persuasion en big data testing: hoe en waarvoor kunnen we dergelijk grootschaals data-onderzoek beter wel, en juist niet gebruiken? Hoe -en door wie- moet de macht van bedrijven en/of overheid beter gereguleerd worden? Op welke wijze kunnen de rechten van burgers beter worden beschermd; en wat staat ons nog te wachten op het gebied van online persuasive marketing?

~ Meer informatie over dit programma volgt binnenkort ~

locatie