De terugkeer van de speelautomaat

De terugkeer van de speelautomaat

De speelautomaat is terug. Hij leek op sterven na dood, want waarom zou je in een speelhal geld in een apparaat gooien om een computerspelletje te spelen, als je thuis een spelcomputer hebt en je onderweg op je telefoon candycrush kan spelen. Toch is de arcade-automaat, zoals ie bekend staat bij de kenners, bezig met een comeback. Duizenden hippe 20-ers en 30-ers kwamen bijvoorbeeld afgelopen voorjaar naar een festival met louter flipperkasten en speelautomaten. Waarom eigenlijk? Emmie Kollau bezocht de newschool arcadehal Tontonclub op de Amsterdamse wallen en spreekt met socioloog en werknemer Victor Abeln.

Dit fragment is onderdeel van

Nooit Meer Slapen

Ontwerper Petra Blaisse werkte na haar studies aan de kunstacademies in Londen en Groningen vanaf 1978 als collectiebeheerder en assistent-conservator in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1991 richtte ze Inside Outside op, een studio die actief is op het gebied van textiel-, landschap- en tentoonstellingsontwerp. Bekende projecten waar Inside Outside aan heeft bijgedragen zijn de Kunsthal en het Museumpark in Rotterdam en de Seattle Central Library. Ester Naomi Perquin spreekt met Petra Blaisse. En Henry van der Horst heeft het bekendste handschrift van Nederland; de marktreclameborden zijn van zijn hand.