Chino Otsuka

Chino Otsuka

De Japanse fotografe Chino Otsuka verhuisde op tienjarige leeftijd naar Engeland. Het onderzoek naar haar culturele identiteit loopt als een rode draad door haar oeuvre. Aan de hand van zelfportretten verbeeldt zij haar Japanse origine en de blijvende invloed van deze cultuur vanuit haar westerse wortels. Haar werk draait letterlijk om de kunst van het herinneren. Hoe bewaren wij onze herinneringen? Kan fotografie herinneren? Kan het vergeten? De antwoorden op deze vragen worden zichtbaar op haar tentoonstelling ‘Een wereld aan herinneringen’. Catherine van Campen ging langs bij Huis Marseille in Amsterdam en doet verslag van het eerste grote retrospectief van Chino Otsuka.

Dit fragment is onderdeel van

De Avonden

De Japanse fotografe Chino Otsuka verhuisde op tienjarige leeftijd naar Engeland. Het onderzoek naar haar culturele identiteit loopt als een rode draad door haar oeuvre. Aan de hand van zelfportretten verbeeldt zij haar Japanse origine en de blijvende invloed van deze cultuur vanuit haar westerse wortels. Haar werk draait letterlijk om de kunst van het herinneren. Hoe bewaren wij onze herinneringen? Kan fotografie herinneren? Kan het vergeten? De antwoorden op deze vragen worden zichtbaar op haar tentoonstelling Een wereld aan herinneringen. Catherine van Campen ging langs bij Huis Marseille in Amsterdam en doet verslag van het eerste grote retrospectief van Chino Otsuka. Verder o.a. de wekelijkse kroniek van Arnon Grunberg en het eerste deel van een serie over Rotterdam als jazzstad. Net nu het weer goed gaat met de jazzscene in de Maasstad dreigt de plaatselijke raad de subsidies voor vele jazzorganisaties stop te zetten. Is dat de doodsteek voor de Rotterdamse jazz? En wat is er zo Rotterdams aan Rotterdamse jazz? Tom Klaassen zocht het uit.