Noorderlicht radio
Anti-conceptiering Een blik donuts voor alle Nederlandse huisartsen en apothekers. Met deze actie maakt fabrikant Organon reclame voor een nieuwe vorm van anticonceptie: de ‘Nuvaring’. Deze ‘anticonceptie-ring’ zegt Organon, is zo'n grote vooruitgang, dat het de pil op den duur van de markt zal verdringen. Onlangs verscheen echter een kritische beschouwing over dit produkt in de Pharma Selecta, een vakblad voor apothekers. In vergelijking met bestaande anticonceptiepillen zou de ring evenveel bijwerkingen geven, minder effectief zwangerschappen voorkomen en bovendien een stuk duurder zijn. De auteur van het artikel is Liesbeth van de Ven, apotheker en auteur van het artikel in Pharma Selecta. Zij is bij ons in de studio. En aan de telefoon is Henk-Jan Out, internationaal directeur medische zaken bij Organon. Ger Jochems praat met hen. ----- NIEUWSBERICHTEN Anti-AIDS gel Ook als de nieuwe anticonceptie-ring zijn werk goed doet, voorkomt het geen geslachtsziekten. New Yorkse onderzoekers hebben een middel gevonden dat wèl daarvoor gebruikt zou kunnen worden: een anti-AIDS gel. De gel moet twee uur voor het vrijen aangebracht moet worden in de vagina, om een ondoordringbaar schild te vormen voor het HIV-virus. Menselijke antilichamen in de gel binden zich aan de virus-cellen en verhinderen zo infectie. In tegenstelling tot andere soorten gel, grijpt het nieuwe middel specifiek aan op het HIV-virus. Gezonde cellen in de vagina blijven buiten schot. Bij apen lijkt het nieuwe middel redelijk goed te werken. Van de 12 apen die gel opgesmeerd hadden gekregen, raakten er maar drie geïnfecteerd. De onbehandelde apen werden bijna allemaal met het virus besmet. Wereldwijd zijn er 42 miljoen mensen met AIDS besmet. Het is de vraag of deze gel de epidemie kan remmen. ***** De overige berichten over vroegoude klonen, het zwartste zwart, kikkers en de hik zijn terug te vinden onder 'Noorderlicht Nieuws'. ----- Blind voor verandering In speelfilms komen regelmatig continuïteits-fouten voor. Het ene moment draagt de hoofdpersoon een regenjas, de volgende seconde is de jas verdwenen. Toch is er bijna niemand die deze veranderingen opmerkt. Rogier Landman (AMC) doet onderzoek naar 'veranderingsblindheid'. Hij legt uit hoe het brein de ogen voor de gek kan houden.