De avonden

De avonden

EERSTE UUR

Een gesproken uitzicht. Vanavond het Gesproken Uitzicht van Romke van de Kaa, publicist in Dieren.

De Aard van Nederland.
Klaas Vos laat zich het landschap lezen. Ditmaal in openluchtmuseum 't Hoge Land in Warffum. Warffum is een oud 'wierdedorp' aan het bekende (beruchte?) spoorlijntje Groningen-Roodeschool. Het landschap daarom heen verkende Klaas eerder met historicus Stijn van Genugten, directeur van openluchtmuseum het Hoge Land. Gids is wederom Van Genugten.

Tongbrekers.
Een zanger(es) demonstreert Saskia Törngvist een compositie waarin tekst en muziek een wonderlijke verbintenis aangaan.
Vandaag: Mezzosopraan Asa Olsson zingt werk van Claudio Monteverdi.


TWEEDE UUR

Audiocorrespondentie. Contact met de schrijfster Susan Glimmerveen in Cambridge.

Wim Brands interviewt Anton Moonen, een in Parijs woonachtige schrijver die een kleine encyclopedie van de roem schreef, getiteld 'Beroemd!'..

Armeno’s Muziek
Van de Amerikaan Michael Gordon is de compositie Trance 1, gespeeld door het Icebreaker ensemble.


DERDE UUR

“De eenzaamheid van de egel” een kort verhaal van Toon Tellegen.

De Werkplek
Wim Noordhoek bezoekt zangers en liedjesschrijfster Milou Frencken, die een eerste eigen CD uitbracht 'Alles nog prachtig'.
Mylou Frencken (1966) begeleidt zichzelf op de piano. Ze schreef oa. teksten voor het kinderprogramma Sesamstraat, waar ze tot 2002 ook in de redactie zat. In het theater werkt ze regelmatig samen met Niek Barendsen. Ze brengt momenteel haar eigen liedjesprogramma 'Vooruit!'

Het Archief. Een serie van Harry Coster, geluidsrestaurateur. Die in opdracht van grote Amerikaanse platenmaatschappijen hun archieven napluist.
Opnamen op 78 toeren uit het begin van de 20ste eeuw' van legendarische platenfirma's als Victor, Brunswick en Columbia.
Deze keer reclame-opnamen voor de "zwarte" film Blackbirds 1933; met onder andere The Mills Brothers en Duke Ellington.

En we eindigen zoals elke dag met een Sprekende Dichter.
Vanavond: Lucebert met het gedicht 'Ik tracht op poëtische wijze…’ ( Vredenburg, Ode aan de nacht 1991)