Quirine Viersen

Tema Sacher voor Cello

Quirine Viersen

Tema Sacher voor Cello

Het Concertgebouw bestaat 125 jaar. Quirine Viersen werd op dit podium als jong meisje nog de hemel in geprezen door cellist Yo-Yo Ma, ze leerde over Bach en “the beat”. Ze speelt Bach en een bijzonder stukje van Benjamin Britten, een componist die in een ver verleden zelf veelvuldig optrad in de Kleine Zaal.

Dit fragment is onderdeel van

Vrije Geluiden 24/11/13

Vandaag speciale aandacht voor de Kleine Zaal van het jubilerende Koninklijke Concertgebouw in Amsterdam. Een zaal die de invloedrijke musicus en criticus Daniel de Lange in 1888 het lieve lokaal noemde: 'De klank verkrijgt binnen deze muren een zekere molligheid en weekheid, waardoor de bekoorlijkheid van het materiaal, waaruit men muziek vormt, wordt verhoogd'. Bij ons te gast Elly Zwarts die tot haar afscheid in 1997 de organisatie van de kamermuziek van het Concertgebouw in handen had. Zij luistert vanaf haar oude vaste plek, rij 8, stoel 1 naar pianist Ronald Brautigam die zij nog uit zijn conservatoriumtijd kent. De Kleine Zaal fungeerde als springplank voor jong talent. We halen herinneringen op met de cellist Quirine Viersen, met het Van Baerle Trio en met de zangeres Miranda van Kralingen die een masterclass volgde bij Elisabeth Schwarzkopf, een zangeres die veelvuldig te beluisteren was in de Kleine Zaal.