Nooit Meer Slapen

met o.a. actrice Maria Kraakman, Boer en Beat en Francis Bacon

Nooit Meer Slapen

met o.a. actrice Maria Kraakman, Boer en Beat en Francis Bacon

Pieter van der Wielen praat met actrice Maria Kraakman welke vanaf volgend jaar deel uit zal maken van het vaste ensemble van Toneelgroep Amsterdam. Verder vertellen Boer Begeman en Hennie Hemmes over de beweging 'Boer en Beat', een jeugdhonk voor het langharige tuig uit de jaren zestig. En we kijken met schilder en beeldhouwer Emo Verkerk bij Francis Bacon's 'In Memory of George Dyer' in De Nieuwe Kerk in Amsterdam.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

De nieuwe uitdaging van Maria Kraakman

vanaf 00:01:16

Actrice Maria Kraakman zal vanaf volgend jaar deel uitmaken van het vaste ensemble van Toneelgroep Amsterdam. De komende weken vertolkt ze nog één van de hoofdrollen in de theaterklassieker 'Who’s Afraid of Virginia Woolf'. Het verhaal van de Amerikaanse toneelschrijver Edward Albee gaat over een botsing tussen twee generaties, maar is ook een ontluisterende studie naar de mens en de verwoestende kracht van de waarheid. Pieter van der Wielen spreekt met Kraakman onder meer over haar nieuwe uitdaging en over haar ambities.

Boer en Beat, jeugdhonk voor langharige tuig

vanaf 00:36:54

Boer Begeman in Oude Pekela vond het langharige tuig eind jaren zestig maar niks, maar hij besloot toch iets voor de jongeren te doen. Hij richtte een jeugdhonk op en de beweging 'Boer en Beat' was geboren. Het Veenkoloniaal museum in Veendam wijdt er een tentoonstelling aan. Ze bouwen de schuur van boer Begeman helemaal na in het museum. Hoe vergaat het ze? Emmie Kollau spreekt met boer Begeman en Hennie Hemmesen, één van de jongeren.

Francis Bacon's In Memory of George Dyer

vanaf 01:04:15

Anton de Goede gaat met schilder en beeldhouwer Emo Verkerk kijken bij Francis Bacon's 'In Memory of George Dyer', die nu in De Nieuwe Kerk in Amsterdam is te bewonderen. Bacon koos voor een drieluik, traditioneel een religieus format, om een gedenkteken te creëren voor George Dyer, die meer dan zeven jaar zijn partner was geweest. Wat vindt Verkerk er zo mooi aan, en kan hij de humor in de werken ontdekken? Anton de Goede vraagt het hem.