Nooit Meer Slapen

met o.a Kadir van Lohuizen, de taal van de dooiwind en David Bowie

Nooit Meer Slapen

met o.a Kadir van Lohuizen, de taal van de dooiwind en David Bowie

Fotojournalist Kadir van Lohuizen reist de hele wereld over. Nu is hij met zijn tentoonstelling 'Ali & Laila' te zien in het Amsterdam Museum. Pieter van der Wielen praat met Kadir van Lohuizen. Verder praten we met beeldend kunstenaar Marjolijn van den Assem over 'de taal van de dooiwind' van Friederich Nietzsche. Aandacht voor David Bowie. En verder reageert schrijver Joris van Casteren op iets wat in het nieuws is.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Kadir van Lohuizen: Ali en Laila

vanaf 00:02:46

Als fotojournalist concentreert Kadir van Lohuizen zich vaak op onderbelichte gebeurtenissen en onderwerpen, die hij voor lange tijd volgt. In de tentoonstelling Ali & Laila portretteert hij de Nederlands-Marokkaanse familie Rharib uit Amsterdam. In 1993 trok Van Lohuizen een jaar lang op met vader Ali, moeder Laila en hun vijf kinderen. In 2013, twintig jaar later, bezocht hij de familie opnieuw en vroeg hij zich af wat er in de tussentijd veranderd was. Heeft de familie Rharib zijn plek gevonden in de Nederlandse samenleving, of geven ze hun identiteit op een andere manier vorm? Pieter van der Wielen praat met Kadir van Lohuizen over de tentoonstelling die in het Amsterdam Museum is te zien.

Het kroonjaar van David Bowie

vanaf 01:12:33

Reeds vijftig jaar is hij artiest: David Bowie. Het kroonjaar wordt onder meer gevierd met een uitgebreide biografie, de documentaire David Bowie Is en de compilatie Nothing Has Changed. Zijn invloed op de popcultuur is groot: veel muzikanten en ontwerpers lijken duidelijk geïnspireerd door de kameleontische popster. Waar zie je het 'Bowiaans' in terug? Maarten Westerveen spreekt over Bowie met kenner en liefhebber, muziekjournalist David Kleijwegt.

De taal van de dooiwind

vanaf 01:42:53

Friedrich Nietzsche beweerde in het voorwoord van 'De vrolijke wetenschap' (1886) dat hij dat boek had geschreven in de taal van de dooiwind. Het oog van de Rotterdamse beeldend kunstenaar Marjolijn van den Assem bleef haken aan die term. Ze vroeg zich af of je ook in de taal van de dooiwind kunt tekenen en schilderen. Het werk waartoe Nietzsche haar inspireerde is nu verzameld in een dik boek.