Nooit Meer Slapen

met o.a. modeontwerper Hans Ubbink, Maartje Korstanje, en The Look of Silence

Nooit Meer Slapen

met o.a. modeontwerper Hans Ubbink, Maartje Korstanje, en The Look of Silence

Modeontwerper Hans Ubbink is onder meer bekend van zijn mannenpakken met opvallende voering. Per 1 januari 2015 trekt hij de stekker uit zijn modelabel. Pieter van der Wielen blikt met de modeontwerper terug èn vooruit. Verder vertelt beeldend kunstenaar Maartje Korstanje over haar sculpturen in het Groninger Museum en besteden we aandacht aan de documentaire 'The Look of Silence' van regisseur Joshua Oppenheimer.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Ontwerper Hans Ubbink over mode

vanaf 00:03:17

Modeontwerper Hans Ubbink is onder meer bekend van zijn mannenpakken met opvallende voering. In 2000 lanceerde hij samen met zijn vrouw onder eigen naam een mannencollectie. Het jaar erop volgde een vrouwenlijn. Maar dit voorjaar maakte hij bekend ermee te stoppen. De herfst/wintercollectie die nu in de winkels ligt, is de laatste van zijn hand. De reden? De economische crisis. Een groot deel van Ubbinks vaste klanten ging in korte tijd failliet, beweert de ontwerper, wat ook bij Ubbink voor problemen zorgde. Per 1 januari 2015 trekt hij definitief de stekker uit zijn modelabel. Pieter van der Wielen blikt met de modeontwerper terug; en hoe ziet hij de toekomst voor zich?

De Joshua Oppenheimer methode

vanaf 01:13:56

De Amerikaanse documentairemaker Joshua Oppenheimer filmde in zijn veelgeprezen en controversiële film The Act of Killing de daders van de genocide op de communisten in Indonesië. In zijn nieuwe film The Look of Silence, te zien op het IDFA, vertelt hij het verhaal van de slachtoffers. Emmie Kollau bespreekt het werk van Oppenheimer met Hetty Naaijkens-Retel Helmrich en haar broer Leonard Retel Helmrich. Beiden maakten films over Indonesië.

De organische sculpturen van Maartje Korstanje

vanaf 01:44:06

Maartje Korstanje's grillige sculpturen van papier-maché, vermengd met andere materialen die ze allemaal eigenhandig boetseert, roepen associaties op met zeemonsters of opgeviste schatten. Haar objecten lijken soms te sluimeren: alsof ze zich zomaar op je kunnen storten als je te dichtbij komt. Verder leest schrijver Maarten Doorman een tekst voor die op de actualiteit is geïnspireerd. Jan Paul de Bondt volgt de kunstenares bij de opbouw van haar nieuwe tentoonstelling in het Groninger Museum.