Nooit Meer Slapen

Met o.a. Dick Matena, Blade Runner en Levi van Veluw

Nooit Meer Slapen

Met o.a. Dick Matena, Blade Runner en Levi van Veluw

Dick Matena (1943) begon op zeventienjarige leeftijd bij de Toonder Studio’s waar Marten Toonder hem al snel inzette voor zijn dagstrips van Heer Bommel. De eerste strip die Matena onder eigen naam publiceerde, was 'Polletje Pluim'. Museum Meermanno | Huis van het boek wijdt deze zomer een grote tentoonstelling aan zijn werk: Dick Matena. Getekend leven. Ruim 200 originele tekeningen en schetsen, boeken en brieven zijn daar te zien, variërend van humoristische jeugdstrips tot controversiële strips voor volwassenen. Pieter van der Wielen praat met hem. En we spreken met filmjournalist en Blade Runner-fan Bart van der Put over 'Blade Runner the Final Cut', de film die regisseur Ridley Scott origineel voor ogen had.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Dick Matena. Getekend leven

vanaf 00:03:02

Dick Matena (1943) begon op zeventienjarige leeftijd bij de Toonder Studio’s waar Marten Toonder hem al snel inzette voor zijn dagstrips van Heer Bommel. De eerste strip die Matena onder eigen naam publiceerde, was Polletje Pluim. Museum Meermanno | Huis van het boek wijdt deze zomer een grote tentoonstelling aan zijn werk: Dick Matena. Getekend leven. Ruim 200 originele tekeningen en schetsen, boeken en brieven zijn daar te zien, variërend van humoristische jeugdstrips tot controversiële strips voor volwassenen. Pieter van der Wielen praat met hem.

Bart van der Put over Blade Runner

vanaf 01:13:11

De invloedrijke science fictionfilm Blade Runner is vandaag de dag nog net zo relevant als tijdens de release in 1982. Vanaf donderdag is Blade Runner the Final Cut te zien in de bioscoop, de film zoals regisseur Ridley Scott hem bedoeld had. In '82 werd hij namelijk door de producenten ontslagen omdat de film te duur en te lang dreigde te worden. Deze Final Cut is de eerste Blade Runner waar Scott de volledige artistieke controle had. Floortje Smit praat met filmjournalist en Blade Runner-fan Bart van der Put over de film die ook de doorbraak betekende voor Rutger Hauer.

Levi van Veluw: The Relativity of Matter

vanaf 01:43:28

Kunstenaar Levi van Veluw kreeg de helft van het monumentale pand van het huis voor hedendaagse kunst Marres in Maastricht aangeboden. Levi wilde een kunstwerk maken waar mensen helemaal in zouden opgaan. Vanaf 3 oktober kan het publiek zien hoe hij het huis onherkenbaar zal hebben veranderd tot een kunstwerk waarin je kan rondlopen, een installatie waar je als toeschouwer onderdeel van uitmaakt. Met crowdfunding probeert hij de gaten in de begroting te dichten. Maar op het resultaat wilde hij niet wachten. Mathijs Deen neemt een kijkje.