Nooit Meer Slapen

Met o.a. Erik Kessels, moderne treinstations en huishouden van Jan Steen

Nooit Meer Slapen

Met o.a. Erik Kessels, moderne treinstations en huishouden van Jan Steen

Erik Kessels is reclamemaker en fotoverzamelaar. Zijn project Unfinished Father gaat over het onvoltooide werk van zijn vader, die door een beroerte werd getroffen. Het gaat hierbij om de restauratie van een Fiat 500. Anton de Goede spreekt met Erik Kessels. Verder gaan we langs bij kunstacademie St.Joost in Breda, waar het afstudeerwerk van fotografe Tahné Kleijn is te zien. Ze heeft haar familie, een huishouden van Jan Steen, in de stijl van de 17e eeuwse schilder vastgelegd. En architect Jan Benthem laat ons zien hoe moderne stations een visitekaartje voor de stad kunnen zijn.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Erik Kessels: Unfinished Father

vanaf 00:02:55

Erik Kessels is medeoprichter en creatief directeur van het Amsterdamse communicatiebureau KesselsKramer. Naast zijn werk als reclamemaker verzamelt hij fotografie, publiceerde verschillende fotoboeken en stelde tentoonstellingen samen. Unfinished Father is een persoonlijk project van Kessels: zijn vader werd door een beroerte getroffen en kan sindsdien nauwelijks nog bewegen en spreken. Zijn vader restaureerde graag het Italiaanse icoon Fiat 500, alias Topolino. Voor de beroerte had hij vier van deze auto’s helemaal opgeknapt en hij werkte aan een vijfde. De restauratie daarvan bleef halverwege steken. Dit werk gaat over een man die – net als zijn voertuig – nooit voltooid zal zijn, maar voor altijd onderbroken. Anton de Goede spreekt met Erik Kessels.

Jan Benthem over Nederlandse treinstations van nu

vanaf 01:11:48

De architectuur van treinstations in Nederlandse steden is de laatste jaren imposanter geworden. Architect Jan Bethem is verantwoordelijk voor vier stations: Den Haag CS, Rotterdam CS, Utrecht CS, en Amsterdam CS. Nooit meer Slapen spreekt hem op de laatste.

Tahné Kleijns hedendaagse huishouden van Jan Steen

vanaf 01:40:47

Nederlanders herkennen een huishouden van Jan Steen als ze het zien: vrolijk, slordig, onbezorgd met fatsoen. Fotografe Tahné Kleijn herkende het in haar familie en besloot voor haar afstudeerproject getiteld Soo d’oude songe, soo pypen de jonge de taferelen van Steen met haar eigen gezin te reproduceren. In haar portretten worden de mooie en lelijke kanten van de Kleijns met evenveel levenslust verbeeld. Nooit Meer Slapen zocht Tahné Kleijn op vlak voor de afstudeerceremonie.