Lumaka terug naar 1926
historisch concert gereconstrueerd
‘Visionaire timbres’ schreven de kranten in 1926 over het concert dat harpiste Rosa Spier gaf in het Concertgebouw, met toendertijd spiksplinternieuwe stukken van Leo Smit, Maurice Ravel, Eugène Goossens en nog zo wat componisten. Wat je net hoorde was een deel uit het Trio voor fluit, harp en altviool van Leo Smit.
Negentig jaar geleden dus, dat concert, en je kon precies datzelfde concert in 2017 meemaken, want door Ensemble Lumaka is het helemaal van a tot z gereconstrueerd. Het concert wordt hernomen op zondag 8 april 2018 in Vondel CS in Amsterdam, als opmaat voor het festival De Muze van Zuid. Rosa Spier overleed in 1967; zondag spelen harpiste Miriam Overlach en Ensemble Lumaka. Tom Klaassen ging op bezoek bij Miriam en sprak met haar en met Hiekelien van den Herik, die de begeleidende tekst heeft geschreven. Wat maakt zo’n concert van 90 jaar geleden zo interessant om het vandaag de dag nog eens letterlijk over te doen? Hoe klonk de muziek in de jaren 20? Hoe hoorden de mensen in de jaren 20 deze toen nieuwe muziek?
Programma: werken van Maurice Ravel, Eugene Goossens, Leo Smit, Gabriel Fauré, Jan Ingenhoven, Gabriel Pierné, Claude Debussy. Miriam Overlach (harp & concept), Olivier Patey (klarinet), Jana Machalett (fluit), Saskia Viersen (viool), Adriane Tilanus (viool), Martina Forni (altviool), Charles Watt (cello), Florian de Backere (spreker/verteller)
Hiekelien van den Herik (tekst), Floriaan Ganzevoort (licht), Jakob Proyer (techniek), Henk Zwart (regieadvies), Jan Nieuwenhuis (historisch vooronderzoek), Hugo Herrea Tobón (grafisch ontwerp)
Ensemble Lumaka bestaat uit musici van verschillende toporkesten en -ensembles (o.a. het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest).