'Sponsor van de vooruitgang', het klinkt leuk, maar wat bedoelen we daar precies mee? In deze estafette geeft steeds een andere VPRO-er een voorbeeld van vooruitgang.

Als we Bert Janssens, directeur van Human, bellen, werkt de nieuwe digitale telefoon niet mee. 'Daar heb je het al,' zegt Bert, 'Technologie is geen vooruitgang. Vooruitgang betekent dat dingen beter worden.'

beginnen bij de toekomst

Hij kiest voor Bikkels, het jeugdprogramma dat VPRO vorig jaar maakte. 'Als sponsor van de vooruitgang wil je een bijdrage leveren om de wereld beter te maken. En dat begint natuurlijk bij de basis: kinderprogramma's. Want zij hebben de toekomst.'

Wat Bert zo mooi vond aan Bikkels, was te zien hoe verantwoordelijk de kinderen zich voelden voor hun omgeving en hun naasten. 'Niet omdat iemand anders zegt dat het moet, maar omdat ze het gewoon zo doen. Het was een programma voor kinderen, maar ook door kinderen.'

Wassen, strijken, uit bed halen, opvrolijken en zorgen dat het eten op tafel staat.... Niet meteen het eerste waar je aan denkt als kind. Bikkels duikt in hun leven vol verantwoordelijkheden die ze met doorzettingsvermogen, humor en liefde dragen. Elke dag weer. 
In 2014 wint het programma de Rockie Award op het Banff World Media Festival (Canada) in de categorie 'Children’s Non-Fiction'.

leren met vrijheid om te gaan

Er moet meer aandacht komen voor kinderprogramma's, vindt Bert. 'Bij de VPRO, maar ook zeker bij de Human. Dat past immers bij het humanistisch gedachtegoed; je wordt niet als mens geboren, maar gemaakt - je wordt.'

Daar komt de term Bildung om de hoek kijken: kinderen - en mensen - moeten leren om met hun vrijheid om te gaan. Zeker in deze tijd vol mogelijkheden is dat ontzettend belangrijk. 'De media spelen een grote rol in ons dagelijks leven, en dus hebben ze ook een grote verantwoordelijkheid.'

aan wie geef je het stokje door?

Bert Janssens kreeg het stokje van Rob van Hattum. Nu is het zijn beurt, en Bert is benieuwd wat Sara Sijlbing, de maker van Bikkels, onder vooruitgang verstaat.