Reinbert de Leeuw

nestor van de eigentijdse muziek

Al decennia lang is Reinbert de Leeuw een spil in het Nederlandse muziekleven. In september 2013 ontving hij, op 75-jarige leeftijd, de Edison Klassiek voor zijn versie van Via Crucis. Een pagina gewijd aan deze meester van de hedendaagse muziek.

Via Crucis

Reinbert de Leeuw heeft al heel lang een fascinatie voor de latere werken van Liszt, in het bijzonder het Via Crucis. In 1984 voerde De Leeuw voor het eerst Via Crucis in de versie voor koor en piano uit, wat hem een Edison opleverde. Reinbert de Leeuw noemde een D in de vierde statie ooit ‘de mooiste noot’ uit de muziekgeschiedenis.

Na lang aarzelen heeft hij deze Via Crucis versie voor piano opgenomen. Na het verschijnen van de cd had Vrije Geluiden de eer in een volledig leeg Muziekgebouw aan het IJ, met een bijzondere belichting en speciale regie deze elektrificerende Via Crucis op te nemen.

Een wonderschone ervaring waarbij het meer dan een religieus werk is, omdat Liszt de grenzen van de tonaliteit verlegt.

Erik Satie

Reinbert de Leeuw zou je wel de meest originele vertolker van de muziek van Erik Satie kunnen noemen. Zijn versies van de beroemde Gymnopédies zijn zo langzaam en zo uniek, dat Satie eerst onherkenbaar is om vervolgens herondekt te worden.
De Leeuw buigt zich wederom over zijn lievelings componist en legt uit waarom naar zijn idee Satie zo tergend langzaam gespeeld dient te worden: de muziek is wit, onbeweeglijk, volkomen statisch, in zichzelf gekeerd en staat in schril contrast met de tijd waarin het geschreven is. ‘Très lent’ is dus het credo.

'Het interview' van Cherry Duyns

Een muzikaal indringend gesprek met Reinbert de Leeuw uit 1987. Aan de orde komen jeugd, voorliefde voor muziek uit de periode 1870-1930, muziek van Chopin, Wagner en Schönberg en zijn bewondering voor Liszt en de onverklaarbare schoonheid van sommige muziekstukken. De Leeuw speelt voorbeelden uit diverse muzikale periodes en laat een fragment van Liszt horen met volgens hem de mooiste D uit de hele muziekgeschiedenis. Hh 28-06-1987

Schubert en Schumann

Na een jarenlange correspondentie vonden zij elkaar in 'n “Wunderschöne Monat Mai”. Ze deelden veel, maar voornamelijk een grenzeloze liefde voor het Duitse lied. Speciaal voor actrice Barbara Sukowa hercomponeerde Reinbert de Leeuw liederen van Schubert en Schumann. Aan tafel luisteren De Leeuw en zijn muze naar drie verschillende opnamen van Schumanns lied-met-hitpotentie “Ich grolle nicht”. Belangrijker nog, actrice Sukowa schittert en straalt op ons podium.