The Comet is Coming

Spacy elektronische soundscapes, afrobeat-ritmes en snijdende saxsolo's

We gaan dansend ten onder

Het leken zulke bedeesde intellectuele jongens, toen toetsenist Dan Leavers, drummer Maxwell Hallett en saxofonist Shabaka Hutchings werden geinterviewd door Melchior voor Vrije Geluiden op TV. Eenmaal op het podium transformeerden de Britten in Danalogue the Conquerer, Betamax Killer en King Shabaka. Namen die overeenstemmen met de apocalyptische sfeer van de muziek en de bandnaam The Comet is Coming. Volgens het programmaboekje van into The Great Wide Open kun je maar het beste dansend ten onder gaan als de komeet ons planeetje verwoest. En dansen dat deed het publiek wellustig, uitgedaagd door de jongens die zelf ook wild bewogen. Als Shabaka en The Conqueror hurkend verder speelden, ging het hele publiek hurken. Een paar minuten lang was een gelijkademend, dampend en pulserend organisme te zien dat nadat het in de lucht sprong weer uiteen viel in verschillende individuen. Een soort omgekeerde big bang in de volgende melkweg. De futuristische klanken die chaos suggereren doen denken aan Sun Ra. Het zou ontoegankelijke muziek moeten zijn door de scherpe saxsolo's, stevige afro-ritmes, faseverschuivingen en electronics uit een spaceflipperkast, maar de dansende meute bewijst het tegendeel. Machtig mooi concert.

Gezien: IJsbaan - ITGWO16 | vrijdag 22.00 uur | CC