Morgenland Festival Amsterdam 2016

Ontmoeting tussen musici en schrijvers uit het westen met musici en schrijvers uit het Midden- en Verre Oosten. Concerten, film, lezingen in o.a. het Bimhuis en de Tolhuistuin in Amsterdam.

Donderdag 15 september 2016, Een ontmoeting tussen de welhaast legendarische Azerbeidjaanse zanger Alim Qasimov en de Franse tuba-, serpent- en basgitaar-virtuoos Michel Godard. Het duo kreeg gezelschap van Salman Gambarov (piano) en Ra'uf Islamov (kemenche). Later speelde Godard nog met leden van het Turkse Simdi Ensemble.

Vrijdag 16 september een ontmoeting tussen Kayhan Kalhor (kemenche) en Toumani Diabaté (kora). Zaterdag 17 september: het Tessera Ensemble met o.a. Tineke Postma, Rima Khcheich, Tony Overwater, Bram van Sambeek en Kinan Azmeh. Van dit laatste concert maakt Vrije Geluiden een radio-opname. Check Morgenland Festival Amsterdam.

Kora en kemanche, een perfect koppel

Ze zijn ongeveer even oud, ze beheersen hun instrument als geen ander en ze komen allebei uit een eeuwenoude beschaving. Toumani Diabaté uit Mali en Kayhan Kalhor uit Iran. Ze zijn gewend om uit hun comfortzone te treden en te spelen met muzikanten uit andere culturen, stijlen en generaties. Dat Morgenland ze bij elkaar heeft weten te brengen is natuurlijk fantastisch, maar waarom zijn ze zelf niet op het idee gekomen? De Malinese harp, of kora en de Iraanse vedel, of kemanche, zijn zachte instrumenten en passen perfect bij elkaar.

Diabaté nodigt ons uit om hen te vergezellen op reis, “Fasten your seatbelts”. En zoals een vliegtuig eerst op gang moet komen, beginnen ze zacht en traag, totdat er een lekkere cadans in komt te zitten. Ze houden zich vast aan simpele thema’s en nemen ze om beurten het woord, of imiteren elkaar en reageren op elkaar. Het resultaat is een bijna meditatieve stroom van klanken, waarbij de karakteristieke speelstijl van beide intact is gehouden. Prachtig kermende uithalen van Kalhor die onder je huid kruipt als hij hoog op de hals strijkt en sprankelijke kora-loopjes van Diabaté. Tussen de snaren door citeert Diabaté Gershwin's “Summertime”, ongetwijfeld vanwege de ongebruikelijk warme septembermaand. Kalhor heeft zich van zijn meest swingende kant laten zien door zijn vedel als percussie-instrument te bespelen. Het optreden beslaat één set, iets meer dan een uur. Hoewel het publiek meteen naar boven schoot om een staande ovatie te geven, bleef de toegift terecht uit, als ware het een klassiek concert. Bravo!

Gezien: 160916 | Bimhuis | CC