Schubert Phronesis Monteverdi Threadgill

Schubert Phronesis Monteverdi Threadgill

opmerkelijke nieuwe releases

CD Parallax (Edition) - Phronesis
‘Phronesis is ongrijpbaar’ schreef Rinus van der Heijden op Jazznu.com naar aanleiding van het concert van Phronesis in Paradox in Tilburg, een van de drie concerten in ons land ter gelegenheid van de release van de nieuwe CD Parallax. ‘De timing, breaks, inzet van slotakkoorden, onderlinge changementen, ze krijgen bij Phronesis een magische ‘touch’.’ aldus het oordeel van Rinus - en terecht: met schijnbaar achteloze gebaren grijpen ritme, harmonie, groove, baslijnen, pianosoli, catchy tunes en opzwepende passages naadloos in elkaar. Luister naar de tomeloze vaart in 67.000MPH, de onverwachte maatwisselingen, de vertragingen die tegelijk voelen als de versnellingen van een raket die met zoveel mijl per uur de ruimte inschiet. Heerlijke CD. AvN

CD Monteverdi Madrigali (Brilliant) - Le Nuove Musiche olv Krijn Koetsveld
Sinds 2008 is Le Nuove Musiche, een ensemble dat zich richt op 17e eeuwse muziek, bezig met een mega-project, Monteverdi XL: het opnemen en uitbrengen van alle Madrigalen van Claudio Monteverdi. De bedoeling is dat in 2017 alle negen boeken met madrigalen van Monteverdi op CD zijn uitgebracht. Rond het jaar 1600 verschenen het derde en vierde boek met madrigalen van de componist, die toen een decennium in dienst was van het hof in Mantua. Veel details uit dit werk van Monteverdi waren voor die tijd revolutionair: vreemde dissonanten, harmonische en melodieuze noviteiten, allemaal bedoeld om de uitdrukkingskracht van de muziek te vergroten. In 1604 verscheen trouwens ook Orfeo, de opera van Monteverdi waarmee men in het algemeen ‘de opera’ als genre werd gevestigd. Dat die muziek ons na meer dan 400 jaar nog steeds weet te raken zegt eigenlijk al genoeg. NB: vrijdag 22 april start in Amersfoort een groot Monteverdi-festival, met Le Nuove Musiche en rond het Monteverdi XL-project. AvN

CD In for a Penny, In for a Pound (Pi Recordings) - Henry Threadgill
Niet een splinternieuwe CD (want al een maand of tien geleden uitgebracht) maar toch de moeite om hier onder de aandacht te brengen. Want zojuist is bekendgemaakt dat saxofonist, fluitist, en componist Henry Threadgill met dit album de Pulitzer Prize for Music 2016 heeft gewonnen. Volgens de jury een "highly original work, in which notated music and improvisation mesh in a sonic tapestry that seems the very expression of modern American life." Een combinatie dus van genoteerde en geïmproviseerde klanken. De muziek van Threadgill is nooit makkelijk, nooit easy listening, maar ook nooit flauw of geschreven vanuit effectbejag. Integere muziek die zegt wat het wil zeggen, ook als dat een stroef resultaat lijkt op te leveren. Geen wonder dat Threadgill zelf in een interview met het Amerikaanse NPR zei ‘I would never play those pieces outdoors at a festival or something. If I even played it indoors at a club, it would have to be a certain club, because of the nature of that music. You can't always play everything that's in your repertory in all environments. It's just not possible. Well, not the music that I write anyway! It has environmental restrictions sometimes.’ Geen feestgedruismuziek dus, maar een prachtig, uitdagend muzikaal verhaal om geconcentreerd naar te luisteren. AvN

CD Schubert - Brahms - The Complete Duos (Evil Penguin) - Pieter Wispelwey & Paolo Giacometti
Al meer dan twintig jaar geleden speelden Wispelwey en Giacometti de Sonatines van Schubert samen. Mooi om te horen hoe twee inmiddels uiterst ervaren en internationaal gewaardeerde topmusici terugkomen op wat je misschien een jeugdliefde mag noemen, en nu de eerste van een beoogde serie (van zes) CD’s hebben uitgebracht met de verzamelde duo’s voor cello en piano van Franz Schubert en Johannes Brahms. Romantiek in optima forma. Overigens zijn lang niet alle stukken die we nu vaak horen in een versie voor piano en cello ook oorspronkelijk voor die instrumenten geschreven: Schubert’s bekende Arpeggione-sonate bijvoorbeeld horen we doorgaans op cello maar is oorspronkelijk voor de arpeggione, een gitaar-achtig instrument dat  (toen je er nog weleens eentje in het wild zag) met een strijkstok bespeeld werd. Op deze eerste CD uit de serie ook twee prachtige stukken voor cello-solo van Max Reger. AvN