ernst van de wetering

Ernst van de Wetering (1938) is kunsthistoricus en Rembrandtkenner

Professor dr. Ernst van de Wetering, hoogleraar in de geschiedenis van de (westerse) kunst van 1400 tot 1800 aan de Universiteit van Amsterdam is voorzitter van het Rembrandt Research Project. Dit project richt zich op het identificeren van Rembrandt’s werk. Hierbij is het belangrijk zijn werk van dat van bijvoorbeeld zijn leerlingen te kunnen onderscheiden. Door dit te doen proberen de organisatie Rembrandt’s werk beter te begrijpen. Van de Wetering is een van de grootste Rembrandt-deskundigen ter wereld.

Hij volgde voordat hij in 1963 aan zijn studie kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam begint, een opleiding tot beeldend kunstenaar en tekenleraar aan de kunstacademie in Den Haag. Tussen 1961 tot 1964 werkte hij parttime als tekenleraar, en tussen 1964 tot 1968 als tekenaar van microscopische preparaten in het Zoölogisch museum in Amsterdam. In 1968 wordt hij assistent bij het Rembrandt Research Project, waar hij al snel lid van het onderzoeksteam wordt. In 1993 schopt hij het tot voorzitter van de projectgroep.

Niet alleen met betrekking tot Rembrandt heeft Ernst van de Wetering vele publicaties op zijn naam staan, maar ook over de techniek en ethiek van restauratie heeft hij veel geschreven.

Over het Rembrandt Research Project zegt hij:

Er zijn op deze wereld honderden dan niet duizenden schilderijen die de kenmerken hebben van Rembrandt: geconcentreerd licht, ruw verf  oppervlak, beetje ruw uitgevoerd, soms wat preciezer plaatselijk. Daar zijn er zoveel van. Op den duur heeft men geprobeerd daar orde in te krijgen. Men heeft geprobeerd te kijken wat van die Rembrandtieke werken vals is of imitatie of van Rembrandt zelf of van een leerling. Daar ging van alles mis. Op een goede dag is het Rembrandt Research Project begonnen om te kijken of dit op een zo wetenschappelijk manier kon gebeuren. In die jaren hebben we mede dankzij wetenschappelijk onderzoek met röntgen en andere technieken zoveel geleerd dat het schilderij als het ware transparanter wordt. (Boijmans van Beuningen, maart 2012)

(Foto: Willem Diepraam)