Meer informatie over het fragment dat Henny Vrienten in de uitzending liet zien.

Make up voor mens en dier

Bij het ochtendgloren krijgen de acteurs al tijdens het ontbijt een prehistorisch voorhoofd aangebracht. Al snel volgt het gehele masker, dat al van tevoren is beschilderd. Daarna worden drie haarstukken aangebracht op het voorhoofd, de achterkant van de schedel en aan beide zijden van de nek. Als laatste wordt de bodypainting aangebracht: verwondingen, rimpels en zelfs gezichtsuitdrukking worden vastgelegd. Vanaf zes uur ’s ochtends zit er nu al drie uur op. ’s Middags is het tijd voor lunch, de acteurs kunnen echter hun masker niet zomaar afzetten. Het kauwen op voedsel zou de make-up beschadigen. Vandaar dat ze een maaltijd van vloeibare proteïne voorgeschoteld krijgen.

De acteurs lopen de hele dag op blote voeten, door water en over stenen, zelfs als het -10 °C is. ’s Avonds wordt binnen een uur alle make-up weer voorzichtig van de gezichten van de acteurs afgehaald. De dag eindigt vroeg, want het hele proces begint de volgende ochtend weer opnieuw. Ook de dieren werden getransformeerd: de tijgers krijgen een 'tandprothese' en werden zo sabeltandtijgers. Make-up artiesten Michèle Burke en Sarah Monzani wonnen voor Quest for Fire een Academy Award. Kijk hier voor afbeeldingen en meer info.

Terug in de tijd: Hoe maak je een film die speelt in de prehistorie?

Zoek locaties die nog onaangetast zijn door de moderne wereld. De filmmakers vonden die in Canada, Schotland, IJsland en Kenia. Biedt verder de prehistorische mens een communicatiemiddel. Voor de ontwikkeling van een speciale taal kreeg de regisseur hulp van gedragswetenschapper Desmond Morris (De Naakte Aap) en schrijver en linguïst Anthony Burgess (A Clockwork Orange). Morris ontwierp de gebaren, Burgess de taal, die gebaseerd is op de door taalkundigen gereconstrueerde oertaal Indo-Europees. Het in de film gebruikte woord voor vuur, ‘atr’, is afgeleid van het Latijnse woord ater, dat zwart betekent. Verder koos Burgess veel woorden op basis van de klank.

De originele muziek voor de film is gemaakt door Philippe Sarde. In Frankrijk was de film, de verfilming van het gelijknamige boek door J.-H. Rosny, een groot succes. Meer zien? Begin jaren tachtig kwamen deze twee documentaires uit over Quest for Fire: Á Propos de “La Guerre du Feu”’ - van Michel Parbo en The Quest for Fire Adventure waarin Orson Welles vertelt over de totstandkoming van de film.