Voedselautoriteit: “Souvenaid heeft geen aantoonbaar effect op Alzheimer”

Het voedingsmiddelen concern Nutricia moet voor medio september 2015 de etikettering van het gezondheidsdrankje ‘Souvenaid’ aanpassen.

Het middel zou volgens Nutricia een gunstige werking hebben tegen de verschijnselen van Alzheimer. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit NVWA concludeerde dit voorjaar echter dat het middel niet voldoet aan de definitie van dieetvoeding voor medisch gebruik.

Nutricia bracht het middel in 2013 op de markt. Hoogleraar Philip Scheltens van het Alzheimer centrum van de VU was nauw betrokken bij de ontwikkeling en verdedigde de heilzame werking bij diverse gelegenheden. In de Argos-uitzending van 24 januari jl. stelde Scheltens echter dat Nutricia het drankje te snel op de markt heeft gebracht.

“Ik had graag nog tijd gehad om het verder uit te werken, maar het bedrijf was ‘eager’ om het op de markt te brengen”

prof. Philip Scheltens

Het drankje lag sinds de introductie onder vuur van critici uit de medische wereld. Het NVWA rapport stelt die critici nu in het gelijk. Nutricia heeft zes maanden de tijd om de etikettering aan te passen. Die termijn verloopt medio september.

Tot nu toe is dat niet gebeurd. De NVWA laat Argos weten met het bedrijf “in gesprek” te zijn. Het rapport van de NVWA over Souvenaid is vertrouwelijk. Nutricia bevestigt tegenover Argos het overleg met de NVWA, maar weigert verder commentaar. Ook wil het bedrijf niks zeggen over de omzet van het drankje, dat in grote delen van Europa te koop is. Het NVWA oordeel kan grote gevolgen hebben voor de marktpositie van Souvenaid. Past Nutricia de etikettering niet aan, dan wordt door de NVWA een boete opgelegd. Nutricia kan daartegen echter bezwaar maken en uiteindelijk naar de rechter stappen.

Naar aanleiding van de Argos uitzending van 24 januari werden Kamervragen gesteld door Kamerleden Van Gerven en Leijten.