Argos wint Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2019

, Argos

De Argos-uitzending ‘De Promotiefabriek’ van 1 september 2018 kreeg donderdag (24 januari) in de Jaarbeurs in Utrecht de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek’. De prijs werd uitgereikt door juryvoorzitter Sjoerd de Jong (NRC Handelsblad).

Volgens het juryrapport gaat het om ‘onthullende journalistiek, met gevolgen’ en om ‘radio in optima forma’. De jury noemt de uitzending ‘vakwerk’, omdat ze doet wat journalistiek hoort te doen: ‘geen algemeenheden debiteren, maar gedetailleerd uitzoeken wat ergens aan de hand is’.

De uitzending gaat over de grote aantallen buitenpromovendi, die door de Universiteit van Tilburg worden begeleid. Er worden vragen opgeworpen over de wetenschappelijke kwaliteit van de proefschriften en over de begeleiding van de promovendi. Ook rijst de vraag of het binnenhalen van veel buitenpromovendi door de universiteit als een lucratief verdienmodel is gehanteerd.

De jury memoreert dat de uitzending voortborduurt op een eerdere Argos-uitzending: ‘Eerder had het programma al onthuld hoe een decaan van de universiteit voor zijn diensten leden van zijn familie inschakelde, onder meer via een multifunctionele schoonheidssalon’. Dit verhaal bracht Argos op 18 februari 2017 naar buiten. Enkele weken na deze uitzending werd de oud-decaan gearresteerd. Deze Argos-uitzending werd in 2018 genomineerd voor de nationale prijs voor onderwijsjournalistiek.

advertentie