Midden in de zomer blikt Argos terug op de afgelopen 6 maanden. We schreven over de rol van Philips bij internationale spionage, doken in de cijfers om te onderzoeken of onze Duitse buren beter omgingen met COVID-19, en onderzochten hoe politieke partijen kiezers probeerden binnen te halen tijdens de coronocrisis.

Terwijl de voorzitter van de Raad van Marokkaanse Moskeeën bezig was de status van Bekende Nederlander te verwerven, bleek uit onderzoek van Argos dat de meeste moskeeën die hij zei te vertegenwoordigen, zich helemaal niet bewust waren lid te zijn van deze koepel. 

De cryptoafdeling van Philips heeft eind vorige eeuw meermaals de versleuteling afgezwakt van apparaten die bedoeld waren om veilig te communiceren. Topcryptograaf Cees Jansen paste apparaten aan die bedoeld waren voor NAVO-bondgenoot Turkije. Philips deed dit in opdracht van de BVD, de Binnenlandse Veiligheidsdienst, en de Amerikaanse inlichtingendiensten.

In tijden van corona is de jacht op een vaccin topprioriteit. Ooit had Nederland een eigen onderzoeksinstituut dat vaccins ontwikkelde en produceerde. Ondanks verzet bij deskundigen werd begin dit jaar ook het laatste onderdeel daarvan geprivatiseerd. Dat blijkt uit een reconstructie die het onderzoeksjournalistieke platform Investico maakte voor Argos en De Groene Amsterdammer.

Het vergelijken van de wijze waarop corona in de diverse landen wordt bestreden is lastig. Appels en peren. Maar de buurman, de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, lijkt in veel opzichten op Nederland en het virus greep daar op ongeveer hetzelfde moment om zich heen. Toch is er over de grens sprake van veel minder coronadoden, dus is een vergelijking van de maatregelen interessant. Feiten en cijfers zijn voorhanden. Datajournalist Reinier Tromp maakt de analyse.

Volgend voorjaar mogen we naar de stembus. Daarom strijden politieke partijen tijdens de coronacrisis onverminderd om de aandacht van potentiële leden en kiezers op sociale media. Hoe ze dat doen en deden en hoe de corona-aanpak onderdeel werd van een pre-verkiezingscampagne, onderzocht Argos in week 2 van de lockdown, eind maart.