Wat eindredacteur Misja Pekel vooral opvalt als het om publieke opinie gaat, is de verhevigde strijd om onze aandacht die bijna overal en altijd plaatsvindt. “Ik zie het wanneer ik in de trein zit. Iedereen – ik ook - zit op een schermpje te scrollen of gedachteloos op de tijdlijn te klikken. We zouden ons veel meer bezig moeten houden met de vraag waar deze informatie vandaan komt. Met welke intentie is een artikel dat je leest geschreven? Welke belangen zitten erachter? Waarom is iets dat je leest gratis?
"Misschien is het nieuwsverspreiding uit journalistieke overtuiging of een advertorial van een bedrijf, maar het kan ook zijn dat iemand je subtiel politiek probeert te beïnvloeden. En probeert je daarvoor expres verontwaardigd of boos te maken. 'Medialogica' biedt een mogelijkheid om verder te kijken dan de aantrekkelijke krantenkop of het schreeuwende bericht op je tijdlijn. Klopt het bericht wel? Wie of wat zit erachter? Hoe kwam het bericht tot stand?"
Dit najaar onderzocht het programma vier onderwerpen, waarbij de redactie steeds keek hoe publieke opinie tot stand komt en wat deze voor effect heeft op de samenleving. Onderwerpen waarbij zowel het heden als het verleden een rol spelen.