Medialogica onderzoekt de wereld achter de social influencer, en daarvoor vragen we jou om hulp. Heb je ervaring binnen de influencermarkt, ken je een organisatie die hier gebruik van maakt of valt je juist iets op waar je benieuwd naar bent? Wij zijn op zoek naar jouw verhaal!

Getuite lippen met een dikke laag rode lippenstift, starend over de rand van een ‘infinity pool’, of sippend aan een latte macchiato op een terras in Parijs. Een kleine greep uit de duizenden foto’s van jonge dames op Instagram. Met een tik op de foto poppen vaak meteen de namen op van de merken die op de foto te zien zijn. Het zijn gesponsorde posts van de nieuwe sterren van nu. Influencers: veelal jonge mensen die op sociale media hun invloed doen gelden.

Hun volgersaantallen doen vermoeden dat ze een miljoenenpubliek bereiken en sommigen hebben online dezelfde status als grote Hollywoodsterren. Maar welke wereld gaat er schuil achter de pracht en praal van de post? Welke belangen spelen er online en hoe betrouwbaar is het oordeel van de ingehuurde influencer?

Kip met gouden eieren

In een tijd waarin het aantal televisiekijkers daalt en steeds minder mensen de moeite nemen een krant te lezen lijkt de reclamewereld met influencers een nieuwe kip met de gouden eieren te hebben gevonden. Zo ook een grote partij als Unilever. Het bedrijf geeft aan dat ‘social influencers een belangrijk onderdeel zijn van de marketingaanpak. Dit omdat is gebleken dat ze zeer veel invloed hebben op de mening van de consument.’ Daarbij kun je je product online gericht bij een afgebakende groep geïnteresseerden promoten, en dus effectiever. 

'Influencers hebben zeer veel invloed op de mening van de consument.'

- Unilever

Start onderzoek

Medialogica start een breed onderzoek naar de wereld van de influencer: Hoe echt is de gemiddelde volger? Hoe succesvol zijn influencers en waarom? Binnen welke markten zijn zij actief en hoe beïnvloeden ze hun volgers? Maar voert de macht van de influencer ook verder dan het aanprijzen van een lippenstift of een hippe eetlocatie en zijn er politieke of activistische influencers actief? Wat zijn de gevolgen van die invloed voor zowel voor de volgers, als de influencer zelf? En worden influencers gebruikt om wet- en regelgeving rondom reclame te omzeilen?

Voor dit onderzoek vragen wij jou om hulp. Heb je ervaring binnen de influencermarkt, ken je een organisatie die hier gebruik van maakt of valt je juist iets op waar je benieuwd naar bent? Wij zijn op zoek naar jouw verhaal! Voor tips of vragen kun je contact op nemen via martine.braam@human.nl onder vermelding van  ‘Onderzoek influencer,’ en laat ons weten waar ons onderzoek zich volgens jou op zou moeten focussen.

Lees meer van Medialogica