Na de uitzendingen gaat Medialogica verder in de klas.

Zo heeft HUMAN samen met Schooltv Medialogica-afleveringen speciaal bewerkt voor in de klas. HUMAN en Beeld en Geluid hebben de handen ineengeslagen voor een educatief en interactief programma over de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden. Onder leiding van de experts van HUMAN en Beeld en Geluid ontrafelen middelbare scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter de werking van grote gebeurtenissen in de media.

Ben je nu docent en wil je zelf met je klas aan de slag met Medialogica? Dan vind je hieronder een aantal bewerkingen van Medialogica-afleveringen met daarbij lesmateriaal met kijkvragen en verdiepende opdrachten. Voor vragen over het lesmateriaal kan je contact opnemen met onderwijs@human.nl.

Online haatzaaien

Onderzoek naar hoe op sociale media een geraffineerd spel van haatzaaien en polarisatie is ontstaan en wie daar belang bij hebben. Heeft de journalistiek hier wel een goed antwoord op?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier

Voor- en tegenstanders van abortus

Het debat rondom abortus is in 2019 in alle hevigheid opgelaaid. Voor- en tegenstanders proberen bezoekers van abortusklinieken te overtuigen van hun gelijk. Wat is de mediastrategie van beide kampen?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier.

De verhitte discussie over klimaatverandering

Het is misschien wel een van de meest verhitte discussies van het moment: het klimaat. Medialogica onderzoekt hoe feiten het verliezen van emotie met klimaatverwarring tot gevolg. Politici, belangengroepen, journalisten, wetenschappers en scholieren nemen elkaars rol over en strooien met cijfers en statistieken. Naar wie moet het publiek luisteren? Welke belangen spelen mee? En door wie wordt de publieke opinie beïnvloed?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier.

De lange arm van China

De Chinese overheid probeert ons beeld van China te beïnvloeden en hanteert daarbij de wortel en stok: zij financiert het Chinese taalonderwijs in Nederland en intimideert Chinacorrespondenten. Volgens oud-Chinacorrespondent Tom Van de Weghe kun je in China alleen succesvol zijn als correspondent als je het spel meespeelt door kritische berichten af te wisselen met positieve geluiden. Behalve intimidatie, past China ook publieksdiplomatie toe. In Nederland leren ruim 2800 Nederlandse scholieren op kosten van de Volksrepubliek Chinees. China zou dat doen om de dialoog te bevorderen, maar volgens critici bedrijft China pr via de schoolbanken.

Download de lesbrief hier.

#MeToo: speelt de media voor rechter

#MeToo is zonder twijfel een van de grootste mediagebeurtenissen van deze nieuwe eeuw. Vanaf het moment dat de hashtag in oktober 2017 voor het eerst werd gebruikt, zijn er steeds meer zaken boven komen drijven en wordt er veel over gepubliceerd. Het Human-programma Medialogica onderzoekt de rol van journalisten in dit fenomeen. Wanneer stellen zij terecht een misstand aan de kaak en helpen zij de emancipatie van slachtoffers van seksueel machtsmisbruik? Wanneer kunnen vermeende daders zich beklagen over ‘trial by media'?

Download de lesbrief hier.

Oostvaardersplassen

In 2018 komt er een eind aan het imago van de Oostvaardersplassen als boegbeeld van de ongerepte natuur, waar de mens zo weinig mogelijk ingrijpt en de natuur zoveel mogelijk zijn gang kan gaan. Boswachters worden bedreigd, burgers gooien balen hooi over de hekken van het gebied en delen op Facebook massaal foto's van vermagerde grote grazers. Uiteindelijk besluit de provincie Flevoland, onder druk van de publieke opinie, om de dieren zelf bij te voeren.

Medialogica onderzoekt hoe de gemoederen over de grote grazers in 2018 zo hoog konden oplopen en wat de gevolgen daarvan waren voor de betrokkenen. Medewerkers van Staatsbosbeheer, ecologen, actievoerders, filmmakers en bestuurders blikken terug.

Download de lesbrief hier.

Meer lesmateriaal? Kijk op onze onderwijspagina.