De informatie vliegt ons om de oren in de gedigitaliseerde wereld met filterbubbels, online challenges, desinformatie, viral posts en extreme meningen. Tijdens de interactieve masterclass Medialogica on Tour ontrafelen scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en zo de publieke opinie beïnvloeden.

Media hebben veel invloed op de manier waarop we naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? Deze masterclass haalt het televisieprogramma Medialogica naar de klas. Zo gaan studenten en scholieren als echte onderzoeksjournalisten aan de slag.

Ben je docent en wil je zelf met je klas aan de slag met medialogica? Bekijk dan eens het lesmateriaal met kijkvragen en verdiepende opdrachten. Voor vragen kun je contact opnemen met onderwijs@human.nl.

over de masterclass

Op basis van terugkerende vragen en thema’s in het televisieprogramma Medialogica, ontwikkelden experts van Beeld en Geluid en HUMAN een educatieve en interactieve les. Daarin is aandacht voor de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden.

In de masterclass gaan leerlingen in groepjes aan de slag met het analyseren van een grote gebeurtenis in het nieuws. Onder begeleiding van de experts van HUMAN en Beeld en Geluid ontrafelen middelbare scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter de werking van grote gebeurtenissen in de media. Ook gaan we in gesprek over onze eigen rol en de kracht van de publieke opinie. Zo leren leerlingen hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.

thema's

Media en ethiek

In 'Medialogica on Tour: Media en ethiek' gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing?

Mediahypes

In 'Medialogica on Tour: Mediahypes' ontdekken scholieren en studenten hoe een aangespoelde bultrug kon uitgroeien tot een mediahype. Hoe ontstaat een mediahype en welke gevolgen kan het hebben?

Beeldvorming en (oorlogs)conflicten

Tijdens deze masterclass brengen we heden en verleden samen en analyseren leerlingen een historische gebeurtenis vanuit mediaperspectief. Daarbij staan we in het bijzonder stil bij de beeldvorming die ontstaat tijdens een conflict, de kracht van propaganda en de meerwaarde van meerdere perspectieven op gebeurtenissen. Vertrekpunt van deze masterclass is de berichtgeving over en tijdens de dekolonisatieoorlog in het voormalig Nederlands-Indië (1945-1949). Deze masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Het Indisch Herinneringscentrum.

Leerlingen werken aan de foto opdracht.

praktische informatie

  • Geschikt voor: VO leerlingen, MBO-studenten én HBO-studenten
  • Prijs: €225 per groep
    Op locatie: bijkomende reiskosten
  • Locatie: deze workshop is beschikbaar in Beeld en Geluid Hilversum, Beeld en Geluid Den Haag of op een locatie naar keuze, zoals de eigen school
  • Duur: 1,5 uur
  • Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen.
    In overleg is een andere groepsgrootte mogelijk

De Masterclass is te combineren met een rondleiding door het archief van Beeld en Geluid Hilversum of een museumbezoek van Beeld en Geluid Den Haag.

lesmateriaal

Online haatzaaien

Onderzoek naar hoe op sociale media een geraffineerd spel van haatzaaien en polarisatie is ontstaan en wie daar belang bij hebben. Heeft de journalistiek hier wel een goed antwoord op?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier

Voor- en tegenstanders van abortus

Het debat rondom abortus is in 2019 in alle hevigheid opgelaaid. Voor- en tegenstanders proberen bezoekers van abortusklinieken te overtuigen van hun gelijk. Wat is de mediastrategie van beide kampen?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier.

De verhitte discussie over klimaatverandering

Medialogica onderzoekt hoe feiten het verliezen van emotie met klimaatverwarring tot gevolg. Politici, belangengroepen, journalisten, wetenschappers en scholieren nemen elkaars rol over en strooien met cijfers en statistieken. Naar wie moet het publiek luisteren? Welke belangen spelen mee? En door wie wordt de publieke opinie beïnvloed?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier.

aanmeldformulier

contact

Bezoekadres HUMAN Educatie - kantoor
Mediapark, Villa VPRO
Wim T. Schippersplein 1
1217 WD Hilversum

Postadres
Postbus 135
1200 AC Hilversum

Telefoon 088 20 58 020
E-mail onderwijs@human.nl

Beeld en Geluid Den Haag
Zeestraat 82
2518 AD Den Haag

Telefoon 070 330 7500 
E-mail info.denhaag@beeldengeluid.nl

Beeld en Geluid Hilversum
Media Parkboulevard
11217 WE Hilversum

Telefoon 035 - 677 5555
E-mail info@beeldengeluid.nl 

Ben je als school of docent geïnteresseerd?

Meer lesmateriaal? Kijk op onze onderwijspagina