De partijen hebben, een paar dagen voor de verkiezingen, in totaal 554 duizend euro gespendeerd om zichzelf onder de aandacht te brengen van potentiële kiezers op Facebook. Dat is 42 procent van het totale aantal uitgaven aan Facebookadvertenties in Nederland. Het CDA gaf de afgelopen maand zo’n 106 duizend euro uit, gevolgd door de PvdA (74 duizend), VVD (64 duizend) en GroenLinks (43 duizend). Ook lokale partijen als Hart voor Den Haag (5.700) en Leefbaar Rotterdam (bijna 3.600) spenderen flink.
Opvallend is dat de uitgaven van Forum voor Democratie achterblijven. FvD was de afgelopen jaren met meer dan 745 duizend euro de politieke partij die het meeste geld uitgaf aan Facebook. De partij staat daarmee in Nederland ook in de landelijke top van organisaties die het meeste adverteren op het sociale medium. De afgelopen 30 dagen bleef Forum echter steken op een schamele 2.595 euro. Het online succes van Forum is een belangrijke motor geweest achter de snelle groei van de partij.
Sanne Kruikemeijer, universitair hoofddocent aan de UvA, verwacht dat veel partijen nog meer geld zullen uitgeven net voor verkiezingsdag. ‘Veel partijen, met de name de grotere partijen, gaven meer geld uit in de twee weken voor de landelijke verkiezingen. Dat noemen wij de hot fase. We zien dit vooral terug bij partijen met meer budget.’ Of dat betekent dat Forum van Democratie nog meer geld zal uitgeven, dat kan Kruikemeijer niet met zekerheid zeggen. ‘Forum zal waarschijnlijk wel proberen om meer te gaan adverteren. We zien die groei vaak wel in de aanloop naar verkiezingsdag, dus ik vermoed dat ze nog wel zullen investeren.’