Opvallend is echter dat de onderzoekers wel degelijk hebben geprobeerd om de nieuwe plannen mee te nemen in de beoordeling, zo laat de Noordelijke Rekenkamer aan Argos weten: "Ten tijde van het onderzoek was het nieuwe toekomstplan van de luchthaven nog niet gepubliceerd. Het is ons destijds niet gelukt om te achterhalen wanneer dat er zou komen. Uiteindelijk publiceerde de luchthaven het nieuwe toekomstplan een paar dagen na publicatie van ons rapport."
"Die volgorde wekt wel de indruk dat je het rapport van de Rekenkamer, dat wat realistischer en minder optimistisch is, meteen aan de kant wilt schuiven door zelf de vlucht naar voren te nemen en met nieuwe plannen te komen", zegt hoogleraar bestuursrecht Herman Bröring van de Rijksuniversiteit Groningen in een interview met Argos. "Ik snap het als mensen twijfelen of dat toeval is, want dit komt de luchthaven niet slecht uit. Die twijfel heb ik zelf ook. Er blijft een sterke drive, ook vanuit de politiek, om er iets moois van te maken."
In een reactie laat de luchthaven het volgende aan Argos weten: "GAE is van mening dat met de strategie 2024-2033 en achterliggende prognoses en rapportages de maatschappelijke en economische toegevoegde waarde zijn aangetoond. Op basis daarvan hebben de aandeelhouders van de luchthaven deze strategie dan ook omarmd". Op de vraag waarom de plannen niet tijdig met de Noordelijke Rekenkamer zijn gedeeld, zegt de luchthaven: "De Rekenkamer heeft een onafhankelijke rol en bepaalt zelf wat ze onderzoekt en wat niet. Zij geeft advies aan overheden. De aandeelhouders van de luchthaven hebben niet verzocht om de plannen door de rekenkamer te laten beoordelen."