Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep. Nieuws over het virus verspreidt zich razendsnel, net zoals nepnieuws. Medialogica volgt de ontwikkelingen op de voet en probeert mythes door te prikken, te debunken.

Informatie verspreiden in tijden van onzekerheid

Veel mensen delen onjuiste informatie zonder te weten of het bericht klopt. Zo verspreiden ze onbewust nepnieuws. Daarom is het van belang om altijd zelf een korte check te doen voor je op de 'share' of 'retweet'-knop drukt.

Ook journalisten proberen snel informatie te verspreiden, en moeten tegelijkertijd veel factchecken. Dat terwijl veel informatie nog niet duidelijk is. Het is lastig om feitelijk verslag te doen in een tijd met veel onzekerheid. Media lopen continu tegen dilemma’s aan en zullen misschien vaker moeten aangeven: we weten het simpelweg niet. 

Heb je een tip?

Heb je een bericht gevonden waarvan je je afvraagt of het klopt? Mail het ons, en wie weet lukt het ons het uit te zoeken.

Alle verhalen

Grote boosdoener is niet de gebruiker maar het design van het platform
Lees verder →

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de Argos nieuwsbrief. Wekelijks houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen in onze onderzoeken. En selecteren we de beste onderzoeksverhalen voor je uit binnen- en buitenland.