• human / vpro
    • Journalistiek speurwerk naar opmerkelijke achtergronden bij het nieuws, of zaken die nieuws zouden moeten zijn. Argos is een samenwerkingsverband tussen Human en VPRO.

  • argos
    • Argos onderzoekt en duidt. De uitzendingen zijn elke zaterdag om 14.00 te beluisteren op NPO Radio 1. Op deze website zijn alle onderwerpen met de nodige achtergrondinformatie terug te vinden.

      Thema's
      Medialogica
      Rechtsstaat
      Zorg
       

  • medialogica
    • Medialogica onderzoekt het verschil tussen beeld en werkelijkheid

  • kijk
  • lees
    • artikelen
    • dossiers
  • luister
    • argos radio
    • podcasts
  • contact
  • COOKIES & PRIVACY

Zoek
© Sophia Twigt / Argos

U bent hier:

  1. argos

  • Fondsenwervende campagnes vertellen (nog) niet het eerlijke verhaal

    Interview met onderzoeker Mirjam Vossen
    29 juli 2020

    Welke beelden zetten hulporganisaties in om geld te werven, en hoe zijn die beelden van invloed op de publieke opinie van ontwikkelingslanden? Onderzoeker en journalist Mirjam Vossen promoveerde in 2013 op dit vraagstuk. Ze neemt ons mee in haar bevindingen.

  • Beïnvloedt een Giro555-actie de verslaggeving van een ramp?

    'Hoe verkoop je een ramp?'
    27 februari 2020

    Hoe deed het NOS journaal in 2010 verslag van de Pakistaanse watersnoodramp? Dat onderzocht mediawetenschapper Inge Verdonschot. Medialogica sprak haar over haar onderzoek en hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff legt uit welke afwegingen de redactie maakte.

  • Het meisje dat een aardbeving overleefde, en niet bestond

    'Hoe verkoop je een ramp?'
    13 februari 2020

    Bij een aardbeving in de buurt van Mexico-stad stort een basisschool voor een deel in. Een schoolklas verdwijnt onder het puin, maar er lijkt één overlevende te zijn: een twaalfjarig meisje genaamd Frida Sofia. Heel Mexico leeft via live-verslaggeving met haar mee: hoe ze vastzit onder een tafel, hoe ze door een rietje melk te drinken krijgt en hoe hulpverleners met haar praten. Een dag later blijkt het allemaal een leugen. Frida Sofia heeft nooit bestaan.

  • Wie krijgt humanitaire hulp? 'Beeldvorming bepaalt een groot deel'

    zegt hoogleraar Humanitaire Studies Thea Hilhorst
    6 februari 2020

    ‘Hoe verkoop je een ramp?’ Dat vroeg de online redactie van Medialogica zich af. We onderzochten welke rol beeldvorming speelt bij het werven van fondsen voor goede doelen en noodhulp. Het resultaat is een driedelige online serie die vanaf 16 juli zal worden gepubliceerd. Tot die tijd delen we een aantal van onze bevindingen. Hoogleraar Humanitaire Studies Thea Hilhorst werpt vast haar blik op het vraagstuk. Hilhorst: “Beeldvorming is enorm belangrijk voor het verkrijgen van geld. Toch is het uiteindelijk beter als goede doelen zich hier niet zo door zouden laten leiden.”

Journalistiek speurwerk naar opmerkelijke achtergronden bij het nieuws, of zaken die nieuws zouden moeten zijn. Argos is een samenwerkingsverband tussen HUMAN en VPRO.

    • Abonneer je op onze nieuwsbrief
    • Abonneer je op onze podcast
    • Volg ons op Twitter
    • Volg ons op Facebook