Bijna twee weken geleden werd het internationale onderzoek Money to Burn, opgezet door Argos, uit meer dan duizenden inzendingen gekozen voor de shortlist van de Innovation Award van de European Press Prize. Het project is nu ook genomineerd voor de Sigma Awards, de prijzen voor de beste datajournalistiek.

De European Press Prize selecteert elk jaar de beste publicaties uit de Europese media in vier categorieën: bijzondere verslaggeving, innovatie, onderzoeksjournalistiek en opinie. Ons internationale onderzoeksdossier Money to Burn is geselecteerd voor de 'innovatie' categorie.

Sinds de publicatie van onze interactive waarin we de Europese biomassaindustrie in kaart brengen, zijn er ruim 20 nieuwsberichten in 11 Europese titels verschenen. Samen bereikten we bijna een miljoen Europese lezers, werden er Kamervragen gesteld in Estland en Nederland en verschenen er vergelijkbare onderzoeken in de Verenigde Staten.

Tegenstanders van biomassa behaalden de afgelopen tijd kleine winsten. Zo besloot de Tweede Kamer vorig jaar al dat er geen nieuwe subsidies komen voor centrales die elektriciteit opwekken met biomassa. Middels een brandbrief aan informateur Tjeenk Willink roepen binnen- en buitenlandse milieuorganisaties op om helemaal te stoppen met subsidies voor biomassa voor energieopwekking. De al vergeven subsidies voor mee- en bijstook in kolencentrales zouden moeten worden teruggedraaid, evenals subsidies voor biomassacentrales die nog niet zijn gebouwd.

Maar tegenslagen zijn er ook: de Europese Commissie (EC) nam biomassa onlangs op in hun conceptlijst van duurzame investeringen. Dit lijkt vooral onder druk van de Scandinavische lidstaten, met name Zweden en Finland, te zijn gebeurd, meldt Euractiv. Dit tot ontsteltenis van mileuorganisaties en wetenschappers, die stellen dat de criteria die in de conceptlijst zijn opgenomen duidelijk ingaan tegen de klimaatwetenschap en dat ze zullen leiden tot greenwashing.

Op 3 juni maakt de European Press Prize op de journalistieke conferentie Dataharvest bekend wie er gewonnen heeft. Voor de Sigma Awards is dit vooralsnog nog onbekend.

Money to Burn is een voorbeeld van hoe Argos steeds vaker de samenwerking opzoekt met binnenlandse en buitenlandse media. Heb jij ideëen over mogelijke toekomstige onderzoeksprojecten? Tip ons dan hier.