De tabaksindustrie blijft één van 's werelds meest lucratieve sectoren, ondanks steeds strengere wetgeving. Maar fabrikanten schetsen investeerders een zonnige toekomst. Wat verklaart dat vertrouwen?

Industrie wil ook in ‘rookvrije’ wereld een plek onder de zon

Steeds meer overheden werken toe naar een ‘rookvrije generatie’ – het einde van de sigaret. Tabaksfabrikanten zeggen hetzelfde te doen en komen met ‘rookloze’ alternatieven zoals de e-sigaret.

De sector verdient ondertussen nog jaarlijks miljarden met de merken die ze ten grave zeggen te dragen. Hoe ziet Big Tobacco’s Playbook, dé blauwdruk voor lobbyisten uit andere industrieën, er in de 21e eeuw uit?

Heb je een tip?

Kun je bijdragen aan de voortgang van dit onderzoek, vanuit je vakgebied, of heb je een tip. Deel het met de redactie.

Alle verhalen

Sluipmarketing op ooghoogte

18-04-2020

Philip Morris International (PMI), British American Tobacco (BAT) en Japan Tobacco International (JTI) betalen supermarkten al jarenlang voor een goede positie in het schap. Dat ontdekten onderzoeksplatform Argos en The Investigative Desk.
Lees verder →

De nieuwe Marlboro Man vind je op Instagram

15-04-2020

Tabaksfabrikanten zetten influencers in om hun producten aan te prijzen bij een jong publiek. De Nederlandse Tabakswet én Europese marketingrichtlijnen verbieden zulke campagnes, maar de handhaving is ingewikkeld.
Lees verder →

Blijf op de hoogte