Tabak gaat ondergronds

De ‘sluip’marketing van de tabaksindustrie

Het was ‘breaking news’ begin april. Tabaksfabrikant British American Tobacco komt positief in het nieuws. De producent van onder andere Lucky strike en Camel gaat meehelpen in de strijd om een vaccin tegen het coronavirus. De tabaksplant lijkt eigenschappen te hebben die kunnen bijdragen aan het maken van vaccins. In juni zouden de eerste vaccins al beschikbaar zijn, mits proeven slagen, dan weten we of dit een slimme marketing truck is of dat de fabrikant echt levens gaat  redden…

Ondertussen staan we in Nederland aan de vooravond van maatregelen om gebruik van tabak te ontmoedigen. Zoals de invoering van merkloze verpakkingen. Hoe opereert de tabaksindustrie in een wereld waarin ze vrijwel niets meer mag? Want wat moet de tabaksindustrie zoals British American Tobacco (BAT), Japan Tobacco International (JTI) en Philip Morris nu met al die marketingbudgetten? Dat zocht Argos samen met De Onderzoeksredactie (Investigative Desk) uit.

Rekenkamer heeft geen zicht op effect aanpak jeugddakloosheid

In Argos een gesprek met Rekenkamer-lid Ewout Irrgang. Sinds 2002 rapporteerde die Rekenkamer binnen acht jaar maar liefst zeven keer over de zorgelijke stijging van het aantal dak- en thuisloze jongeren. De adviezen van destijds zijn volgens Irrgang nog immer actueel. Recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek wijzen erop dat het probleem eerder groter dan kleiner is geworden. Gemeenten spreken niet dezelfde taal als het om zwerfjongeren gaat en dat maakt het volgens de rekenmeester lastig om zicht te krijgen op het probleem. Sterker nog: de Rekenkamer, maar ook het ministerie, de Tweede Kamer en gemeenteraden kunnen volgens Irrgang niet nagaan of belastinggeld goed besteed wordt.