Argos Medialogica

Journalistiek in Crisistijd

Tijdens de coronacrisis is betrouwbare informatie belangrijker dan ooit. Ondertussen lijkt het publieke debat steeds verder te polariseren en staat de journalistiek onder druk. Medialogica kijkt hoe er in Nederland en België door media wordt omgegaan met extreme meningen, feitenvrije stellingen, leugens en de gevolgen daarvan.

Anneloor van Heemstra, Martine Braam, Anouk Suntjes

In België gaan media wezenlijk anders om met extreme geluiden binnen het publieke debat. De Franstalige media ondertekenden zelfs een formeel cordon sanitair médiatique. Daarin staat dat ondemocratische geluiden niet live aan het woord worden gelaten. Populistische politici worden niet uitgenodigd aan de talkshowtafels of live geïnterviewd. Hetzelfde geldt voor mensen die complottheorieën verspreiden of die met leugens ageren tegen de coronamaatregelen of vaccinaties. Hun meningen worden wel gehoord en vertoond, maar alleen met context en uitleg erbij.

Het is een aanpak die in Nederland voor veel journalisten ondenkbaar is. Het Nederlandse medialandschap, voor een deel gevormd door de moord op Pim Fortuyn, draagt het laten horen van verschillende geluiden hoog in het vaandel, en wil er koste wat kost voor zorgen dat de stem van het volk gehoord wordt. Maar wie is eigenlijk 'het volk?' In hoeverre krijgen extreme geluiden in een tijd van crisis, clicks en kijkcijfers steeds meer een podium? En kan onze drang naar pluriformiteit ook doorslaan?

sprekers

Bert Huisjes

is algemeen directeur en hoofdredacteur van omroep WNL.

Christophe Deborsu

 is journalist bij RTL Belgique en presentator van het Waalse politiek debatprogramma ‘C’est pas tous les jours dimanche.’

Michael Hameleers

is universitair docent Politieke Communicatie. Hij deed o.a. onderzoek naar de balans tussen populisme, desinformatie en media.

Ike Picone

is universitair docent Journalistiek en Media aan de Vrije Universiteit Brussel.

Marcel Gelauff

is hoofdredacteur van NOS Nieuws. De NOS haalde de logo’s van de busjes na aanhoudende intimidatie op de weg.

Léonie de Jonge

is universitair docent Europese Politiek en Maatschappij aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze promoveerde op een onderzoek naar rechtspopulisme in de media in de Benelux.  

Wouke van Scherrenburg

is oud-politiek verslaggever bij NOS Nieuws.

achtergrondverhalen

De invloed van voxpops

Kijk een willekeurig NOS-journaal, en de kans is groot je hem ziet: de voxpop. Bij het nieuws wordt de gewone man of vrouw op straat gevraagd naar zijn of haar mening over een onderwerp. Een leuke, speelse manier om de soms wat droge nieuwsfeiten kleur te geven, denken veel journalisten. Maar deze voxpops zijn minder onschuldig dan ze lijken, ziet onderzoeker Kathleen Beckers. 

Agressie tegen journalisten

NOS-logo’s worden uit noodzaak verwijderd, journalisten aangevallen en auto’s van verslaggevers omgegooid. Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS Nieuws, vertelt over de invloed van deze agressie op de journalistiek.

Politicus als co-host

Thierry Baudet kondigt als co-host van Goedemorgen Nederland het NOS-journaal aan als ‘fake news-journaal’. Hoe kijken algemeen directeur en hoofdredacteur van omroep WNL Bert Huisjes en NOS Nieuws eindredacteur Marcel Gelauff terug op dit voorval? 

Blijf op de hoogte