Argos Medialogica

Boer Burger Beeldvorming

Caroline van der Plas ergert zich aan partijen die ongenuanceerd over boeren praten en daarbij feiten weglaten. Maar hoe gaat zij zelf om met de feiten en de nuances?

Myrthe Buitenhuis en Ruben Altena
Zondag 11 december om 22.10 uur op NPO 2

In 2021 maakt Caroline van der Plas rijdend op een trekker haar entree op het Binnenhof. Met haar BoerBurgerBeweging wil zij een einde maken aan de negatieve beeldvorming over de Nederlandse boer. Mede-oprichter Henk Vermeer, destijds partner van agrarisch communicatiebureau Remarkable, daarover in de uitzending: "De Tweede Kamer is ook een lanceerplatform voor media-aandacht." 

Argos Medialogica onderzoekt de beeldvorming rond en door de BoerBurgerBeweging, met onder anderen: Caroline van der Plas, boer Alex Datema en Anne Hilhorst, woordvoerder bij Wakker Dier.

sprekers

Caroline van der Plas 

richtte de BoerBurgerBeweging op samen met twee partners van het communicatiebureau Remarkable. Daarvoor was ze actief als landbouwjournalist en communicatiemedewerker voor de Nederlandse Vakbond Varkenshouders. 

 

Jan Willem Erisman 

is Hoogleraar Milieu en Duurzaamheid bij CML, Universiteit Leiden. Hij staat bekend als de stikstofprofessor en is betrokken bij enkele plannen voor de toekomst van de agrarische sector.

 

Henk Vermeer 

richtte de BoerBurgerBeweging op toen hij als partner voor communicatiebureau Remarkable werkte. Inmiddels heeft hij de overstap gemaakt naar de Tweede Kamerfractie van de BBB, waar hij ambtelijk secretaris en beleidsmedewerker is. 

Alex Datema 

is melkveehouder en voorzitter van BoerenNatuur.

 

Esther de Snoo 

is hoofdredacteur van Nieuwe Oogst, een vakblad voor boeren en tuinders van LTO.

 

Herman Lelieveldt 

is universitair hoofddocent politicologie aan het University College Roosevelt in Middelburg. Daarnaast schrijft hij als journalist over voedselpolitiek.

 

Anne Hilhorst

is woordvoerder van Wakker Dier.

 

Achtergrondverhalen

Media kiezen in het stikstofdebat te vaak voor sensatie

Jan Willem Erisman is Hoogleraar Milieu en Duurzaamheid bij CML, Universiteit Leiden. Hij staat bekend als de stikstofprofessor en is betrokken bij enkele plannen voor de toekomst van de agrarische sector. Hij vindt dat media heel vaak niet het hele verhaal vertellen. Ze kiezen volgens hem vaak voor sensatie in plaats van voor de nuance. We zien daardoor vooral tegenstellingen terwijl Erisman er van overtuigd is dat de meerderheid van de boeren best wil omschakelen.

Boer Alex is te genuanceerd: ‘Tja, dat levert geen spannende TV op’

Talkshows hebben geen behoefte aan zijn genuanceerde mening, vertelt melkveehouder Alex Datema ons. Toch maakt hij veel los bij mensen. Op zijn recente optreden in de Medialogica-aflevering over BoerBurgerBeweging krijgt Datema nog dagelijks reacties.

Caroline van der Plas vond inspiratie bij haar tegenstanders

Caroline van der Plas gaat al bijna twintig jaar de strijd aan met de Partij voor de Dieren en actiegroepen als Wakker Dier. Maar die dierenrechtenbeweging is ook haar grote inspiratiebron. Ze leerde van Wakker Dier over actievoeren en van de Partij van de Dieren hoe je de politiek in beweging krijgt. ‘De Partij voor de Dieren heeft de blauwdruk neergelegd voor onze partij.’

Hoe Caroline van der Plas de beeldvorming rond de boeren wil beïnvloeden

Sinds de oprichting van de politieke partij BoerBurgerBeweging, de BBB, is Caroline van der Plas niet meer weg te denken uit de politiek en de media. Van der Plas zegt het eerlijke verhaal over de agrarische sector te missen. Hoe probeert het Kamerlid de beeldvorming rond boeren te beïnvloeden?

Wat is de BoerBurgerBeweging (BBB)?

Ze behoort tot de opvallendste politici op het Binnenhof. Door het boerenprotest is Caroline van der Plas, fractievoorzitter van de BoerBurgerBeweging (BBB), een van de sleutelfiguren in de Haagse politiek aan het worden. Wie is zij en wat wil de BBB eigenlijk?

Het boerenprotest

Het is oktober 2019. Opeens verschijnen ze overal op de weg, online en in de media: trekkers als symbool van protest. Boeren vragen om meer waardering. Nederland moet weer trots op ze zijn. Een campagne moet zorgen voor meer sympathie en steun. Het lijkt een spontane actie, maar erachter zit een zorgvuldig geregisseerde operatie. Met als inzet de belangen van boeren en de betrokken industrie.

Blijf op de hoogte

Meer Medialogica