Argos radio

De schaduwmacht in het ziekenhuis

De medische hulpmiddelenindustrie is in Nederland winstgevender dan de farmaceutische industrie, maar over het spel aan de onderhandelingstafel is maar weinig bekend.

Onderzoek van Argos toont aan dat fabrikanten van medische hulpmiddelen zich bedienen van agressieve marketing om hun producten in de operatiekamers te krijgen, beschikken over een leger aan geroutineerde verkopers, en zorgen dat de artsen aan hun zijde staan. Dit tot grote frustratie van inkopers van ziekenhuizen, die buitenspel worden gezet. In Argos: meer over het onderzoek en over de politieke mogelijkheden om de macht van de industrie aan banden te leggen.

Abonneer je op Argos-podcast

De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.

sprekers

Jaap van den Heuvel

Directeur Rode Kruis Ziekenhuis

Lilianne Ploumen

PvdA-Tweede Kamerlid

achtergrondverhalen

‘Leveranciers hebben de artsen in hun zak.’

De inkoop van medische hulpmiddelen in ziekenhuizen – denk aan implantaten en apparatuur – is een gesloten wereld waarbinnen spanningen tussen artsen en inkopers hoog kunnen oplopen. Inkopers moeten op de kleintjes letten, maar worden buitenspel gezet door artsen en een leger aan geroutineerde verkopers.

Het gevecht om de chirurgische nietmachines

Een aantrekkelijke deal met een Chinese leverancier zet de verhoudingen in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk op scherp. De inkopers stuiten op verzet van de chirurgen. Intussen start monopolist Johnson & Johnson, bij wie het ziekenhuis al jarenlang inkoopt, een felle lobby om de nieuwkomer buiten de deur te houden.

Fabrikanten van beruchte matjes opereren mee met gynaecologen

Duizenden vrouwen kregen een kunststof bekkenbodemmatje geïmplanteerd en dragen nu levenslang de gevolgen. Het inmiddels verboden implantaat werd destijds onder begeleiding van fabrikanten ingebracht, zonder dat patiënten dit wisten.