De 'sluipmarketing' van de tabaksindustrie

De 'sluipmarketing' van de tabaksindustrie

Het was ‘breaking news’ begin april. Tabaksfabrikant British American Tobacco komt positief in het nieuws. De producent van onder andere Lucky strike en Camel gaat meehelpen in de strijd om een vaccin tegen het coronavirus. De tabaksplant lijkt eigenschappen te hebben die kunnen bijdragen aan het maken van vaccins. In juni zouden de eerste vaccins al beschikbaar zijn, mits proeven slagen, dan weten we of dit een slimme marketing truck is of dat de fabrikant echt levens gaat redden…

Ondertussen staan we in Nederland aan de vooravond van maatregelen om gebruik van tabak te ontmoedigen. Zoals de invoering van merkloze verpakkingen. Hoe opereert de tabaksindustrie in een wereld waarin ze vrijwel niets meer mag? Want wat moet de tabaksindustrie zoals British American Tobacco (BAT), Japan Tobacco International (JTI) en Philip Morris nu met al die marketingbudgetten? Dat zocht Argos samen met De Onderzoeksredactie (Investigative Desk) uit.

Abonneer je op Argos-podcast

De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.

achtergrondverhalen

de nieuwe Marlboro Man vind je op Instagram

Tabaksfabrikanten zetten influencers in om hun producten aan te prijzen bij een jong publiek. De Nederlandse Tabakswet én Europese marketingrichtlijnen verbieden zulke campagnes, maar de handhaving is ingewikkeld.