Boeken

Zondag 18 november

Roland van der Vorst is merkspecialist, ondernemer, wetenschapper en columnist van Vrij Nederland. In zijn boek 'Nieuwsgierigheid' onthult hij de principes achter het opwekken van nieuwsgierigheid.

Hoe komt het dat je de wereld vergeet in de bioscoop? Dat er reclames zijn die je blijven boeien en andere waarbij je meteen begint te zappen? Waarom je over sommige organisaties meer informatie wilt en waarom andere je onverschillig laten? Roland van der Vorst is merkspecialist, ondernemer, wetenschapper en columnist van Vrij Nederland. In zijn boek Nieuwsgierigheid onthult Van der Vorst de principes achter het opwekken van nieuwsgierigheid.

In een wereld waarin we overstelpt worden door signalen negeren we de meeste. Maar soms springen er beelden uit waar je meer van wilt weten; beelden die de nieuwsgierigheid prikkelen. Van der Vorst laat op een toegankelijke manier zien hoe ons denken over nieuwsgierigheid in de loop der tijd is veranderd. Hij neemt de lezer mee van Aristoteles tot de allernieuwste snufjes uit de virtuele wereld.

Van der Vorst staat bekend als een veelzijdig man. In zijn ondernemerschap richt hij zich in het bijzonder op wat ondernemingen onderscheidend maakt: de sfeer, de stijl en de uitstraling van het merk. Om die reden weet hij ook veel te vertellen over nieuwsgierigheid. Hij vertelt in Nieuwsgierigheid hoe televisiemakers, reclamemakers, schrijvers, politici, kunstenaars, gamebouwers, designers, filmers en fotografen de nieuwsgierigheid weten te prikkelen.