VPRO Boeken

Saskia de Coster en Elsbeth Etty

VPRO Boeken

Saskia de Coster en Elsbeth Etty

Carolina Lo Galbo spreekt met Saskia de Coster over haar nieuwe roman 'Nachtouders'. Ook te gast is Elsbeth Etty over 'In de man zit nog een jongen - Willem Wilmink - de biografie'.

VPRO Boeken
Uitzending: zondag 27 januari, 10.25 uur, NPO 1
Presentatie: Carolina Lo Galbo

Saskia de Coster

Carolina Lo Galbo spreekt met Saskia de Coster over haar nieuwe roman Nachtouders.

Saskia en Juli gaan met hun zoontje van één jaar naar een Canadees hippie-eiland. Daar groeide Karl op, de biologische vader van het jongetje. Ze komen terecht in een wifiloze wereld waar de natuur de wetten dicteert en waar de eilandbewoners een pijnlijk geheim over Karl delen. Voor Saskia komt alles onder spanning te staan: haar relatie met Juli, haar vriendschap met Karl, haar schrijverschap. Is ze wel een echte moeder, als niet-biologische ouder? En kun je dat leren, een ouder worden? Hoe moet ze zich verhouden tot haar zoon, haar bloedeigen niet bloedeigen zoon?

Elsbeth Etty

Ook te gast is Elsbeth Etty over In de man zit nog een jongen - Willem Wilmink - de biografie. Voor In de man zit nog een jongen sprak neerlandicus en journalist Elsbeth Etty met tientallen tijdgenoten en intimi van Willem Wilmink (1936-2003).

Willem Wilmink is één van de meest geliefde dichters van Nederland. Zijn eenvoudige maar treffende gedichten en liedjes, veelal geschreven voor legendarische tv-programma’s als De Stratemakeropzeeshow, J.J. de Bom en De film van Ome Willem, spreken iedereen aan. De oude school, Deze vuist op deze vuist en Ben Ali Libi behoren tot de canon van de Nederlandse literatuur. Hetzelfde geldt voor Wilminks hertalingen van Middeleeuwse klassiekers. Hij was een groot kenner van poëzie uit alle tijdvakken en in al haar verschijningsvormen.

Zijn werk is doortrokken van heimwee naar een veilige kinderwereld die nooit heeft bestaan. Naar eigen zeggen is Wilmink altijd elf jaar gebleven, wat aanvankelijk zijn loopbaan en privéleven ernstig frustreerde, maar tegelijkertijd zijn poëtische kapitaal bleek. Met humor en zelfspot maakte hij zijn lange tijd door miskenning en afwijzing getekende leven leefbaar.