Brands met Boeken

Roland van der Vorst & Dingeman Kuilman

In Brands met Boeken aandacht voor de biografie van de in oktober overleden Apple-topman Steve Jobs (1955-2011), geschreven door Walter Isaacson. Wim Brands bespreekt de biografie met merkspecialist Roland van der Vorst en Dingeman Kuilman, voorzitter van de ArtEZ hogeschool voor de kunsten.

De biografie, die gebaseerd is op meer dan veertig gesprekken die in de loop van twee jaar met Jobs zijn gevoerd, en op interviews met meer dan honderd familieleden, vrienden, vijanden, concurrenten en collega's, bevat een weergave van het leven en de intense persoonlijkheid van een creatieve ondernemer, wiens passie voor perfectie en tomeloze energie zes industrieën compleet op hun kop hebben gezet: pc's, films, muziek, telefoons, tablet-pc's en de uitgeefwereld.

Jobs werkte aan dit boek mee, maar hij vroeg geen enkele zeggenschap over wat erin zou komen te staan, en wilde het zelfs niet lezen voordat het in de winkel lag. Er was niets wat hij er niet in wilde hebben en hij moedigde mensen aan om vrijuit te spreken. 'Ik heb een heleboel dingen gedaan waar ik niet trots op ben, bijvoorbeeld mijn vriendin zwanger maken toen ik 23 was en de manier waarop ik daarmee toen ben omgegaan,' vertelde hij. 'Maar er liggen nergens lijken in de kast die er niet uit mogen.'

Jobs spreekt openhartig, soms zelfs hard, over mensen met wie hij heeft gewerkt en tegen wie hij heeft gestreden. En zijn vrienden, vijanden en collega's geven net zozeer een oprecht beeld van zijn hartstochten, angsten, perfectionisme, verlangens, artisticiteit, streken en zijn obsessie met gezag, die zijn benadering van het bedrijfsleven en de innovatieve producten die daar het gevolg van waren, vormgaven. Jobs kon de mensen om hem heen tot grote woede en wanhoop brengen.

Biograaf Isaacson gaf leiding aan onder meer CNN en Time Magazine en schreef meerdere biografieën. Voor ‘Steve Jobs de biografie’ sprak hij met bekenden van de Apple-oprichter en met Jobs zelf.