Brands met Boeken

Anton C. Zijderveld

In Brands met Boeken een gesprek met socioloog Anton C. Zijderveld naar aanleiding van zijn boek Waarom wij lachen - Over de grap, de spot en de oorsprong van humor. Wat is humor eigenlijk, wat voor effect heeft het op ons en waarom lachen we?

Filosofen, sociologen, psychologen en kunstenaars hebben vaak naar antwoorden op deze vragen gezocht. Lachen en humor kunnen goddelijk zijn, maar ook duivels. Lachen is niet enkel een reactie op humor. Anton Zijderveld noemt lachen de taal van de humor. Het lachen betekent onder meer dat we ineens zien en inzien dat wij zaken die we belangrijk vinden ook anders kunnen beoordelen. Soms is dat verontrustend, vaak ook bevrijdend – en verhelderend. ‘Waarom wij lachen’ onderzoekt de verschillende dimensies, lagen en niveaus van humor en lachen en biedt prachtige voorbeelden.

Anton C. Zijderveld (1937) is emeritus hoogleraar sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij heeft een column in Het Financieele Dagblad. In 2009 verscheen zijn essay Populisme als politiek drijfzand en in 2010 Lof der twijfel.