Duitsland 1962. Avonturenfilm van

VPRO Cinema

Toen Hollywood het in de jaren 1960-70 met de wildwest-film liet afweten en deze vorm nog slechts gebruikte voor psychologische drama`s, bloeide het genre in Europa op als nooit tevoren. Met name Itali[KA3]e bewees met zijn spaghetti-westerns hoe groot de behoefte was aan actiefilms zonder artistieke of dramatische franje. Sinds de uitvinding van de film werden er in Europa wildwest-films geproduceerd. Het genre was zelfs een traditie in Duitsland in de jaren 1930-40. De belangstelling voor het genre werd niet in het minst gevoed door de boeken van Karl May (1842-1912), een ontslagen onderwijzer die na reizen in het Midden-Oosten een uiterst populair schrijver werd. Vooral de romans over de vriendschap tussen de blanke pelsjager Old Shatterhand en de Indiaan Winnetou, die getuigen van een innige liefde voor de natuur volgen de typisch Duitse burgerlijke romantiek, onderscheiden zich van de populaire boeken in de jaren omstreeks de eeuwwisseling doordat ze begrip tonen voor niet- Europese volkeren en hun levensgewoonten, zoals de Indianen. Het inlevingsvermogen van May in de wereld van de Indianen, ook al worden ze geschilderd als romantische natuurmensen, maakt de boeken, maar ook de films, die producent Horst Wendlandt na zijn succes met de Edgar Wallace-serie liet regisseren, betrekkelijk uniek ten opzichte van de Amerikaanse visie op de oorspronkelijke bewoners van Amerika. DER SCHATZ IM SILBERSEE (1962) van Harald Reinl was als eerste Karl May-film een artistiek en commercieel succes. Ook de erop volgende, door Reinl geregisseerde films tonen de Duitse filmindustrie van haar goede zijde. Nadat Harald Philipp in 1965 de regie van de Karl May-serie overnam, ging het echter snel bergafwaarts. De meeste scenario`s waren van oudgediende Harald G. Petersson. Lex Barker als Old Shatterhand, Stewart Granger als Old Surehand en Pierre Brice als Winnetou leverden in deze `Sauerkraut-westerns` niet hun beroerdste rollen uit hun carri[KA2]ere. Zoals gebruikelijk probeerden Wendlandts concurrenten mee te profiteren van het commerci[KA3]ele succes en verzekerden zij zich bij de erven-May van de rechten van de romans die niet in het wilde westen spelen, maar in het Midden- Oosten, Koerdistan en Latijns-Amerika. Robert Siodmak regisseerde in 1964 een erg aardige DER SCHUT (1964), maar films als IM REICH DER SILBERNEN L[KA3]OWEN (1965), DURCHS WILDE KURDISTAN (1965), DIE PYRAMIDE DES SONNENGOTTES (1965), DER SCHATZ DER AZTEKEN (1965) en DAS VERM[KA3]ACHTNIS DES INKA (1966) verliezen, de een na de ander, steeds meer hun glans. De Karl May-westerns werden door Wendlandt voor Constantin geproduceerd; de overige films werden door CCC gedistribueerd.

credits

Productie:
Horst Wendlandt
Jaar:
1962
Genres:
Avonturenfilm, Western, Familiefilm
Trefwoorden:
Series, Tienerfilm, Avonturenfilm, Indianen-drama, Jeugdfilm, Natuurbescherming, Familiefilm
Landen:
Duitsland