Duitsland 1960. Drama van

VPRO Cinema

De Reeperbahn in Hamburg, even roemrucht als de Walletjes in Amsterdam of het Schipperskwartier in Antwerpen, bestaat eigenlijk meer in de verbeelding van de buitenlanders als een verzameloord voor alles wat tegen het burgerfatsoen indruist. Over de Reeperbahn en de beruchte Hamburgse wijk Sankt Pauli zijn heel wat films gemaakt. Daar zijn geslaagde bij zoals Werner Hochbaum`s RAZZIA IN ST. PAULI (1932) en Helmut K[KA3]autners GRO[KL29]E FREIHEIT NR. 7 (1944). In de jaren 1960 ontstond zelfs een ware Reeperbahn- en St. Pauli-golf: een serie films die echter nauwelijks het niveau van de SCHULM[KA3]ADCHEN- REPORTE teboven komt, inspelend op een kleinburgerlijke behoefte om graag alles te weten en te zien en daarmee vast te stellen hoe slecht het er immers is. Deze ouderlingen-mentaliteit geeft een wrange bijsmaak aan het typisch Duitse commercieel fenomeen van de `Reeperbahn`-serie, waarvoor zich zelfs gerenommeerde acteurs als Curd J[KA3]urgens (AUF DER REEPERBAHN NACHTS UM HALB EINS, 1969; dezelfde titel werd ook gebruikt in 1954 met Hans Albers in de hoofdrol voor een slap drama dat geregisseerd werd door Wolfgang Liebeneiner) hebben geleend. Ook in tv-series, die in de jaren 1990 werden gedraaid bleef de `Kiez` tot de verbeelding spreken; zo onstond de miniserie DER K[KA3]ONIG VON ST. PAULI (1998) van Dieter Wedel, het dikke, doordachte melodrama met seks en misdaad en een keur aan competente rollen, die voornamelijk bij de tv hun sporen hadden verdiend. Ook vormde deze buurt het geslaagde decor voor talloze misdaadfilms, die op de tv werden (en worden) uitgezonden.

credits

Jaar:
1960
Genres:
Drama, Erotiek
Trefwoorden:
Melodrama, Series, Seksfilm
Landen:
Duitsland