Duitsland 2002. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Peter Sodann, Bernd Michael Lade en Tessa Mittelstaedt.

VPRO Cinema

In aflevering 514 werken de teams uit Keulen en Leipzig voor een tweede keer samen. In Leipzig wordt een medewerkster van het stedelijk museum vermoord en hoofdcommissaris Kain (Lade) denkt dat het om een crime passionnel gaat. Hij besluit de man die hij voor de dader houdt, te schaduwen en zo komt hij inofficieel terecht in Keulen. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) moeten vrijwel tegelijkertijd het onderzoek doen naar een schietpartij rond een waardetransport op een parkeerplaats van een wegrestaurant aan de autobahn, waarbij een man werd gedood. Er blijken twee uiterst kostbare kunstvoorwerpen gestolen te zijn en ze arresteren een man, die achteraf hun collega Kain blijkt te zijn. Ze besluiten te gaan samenwerken. Ondertussen is Ehrlicher (Sodann) undercover aan het werk gegaan zonder zijn collega's te waarschuwen. Hij houdt zich op een groezelig familiehotel waarvan Russische immigranten de eigenaren zijn. Dit levert de nodige verrassingen op en veroorzaakt later enkele hele hachelijke situaties. Het spoor gaat tenslotte via de vermoorde Russische kunstenaar naar zijn dubieuze, poepchique kunsthandelaar die aan de grond blijkt te zitten, en zich in heeft gelaten met een grootschalige verzekeringsfraude; maar de gestolen kunstobjecten blijven onvindbaar. Als de heren menen dat de zaak is opgelost, blijkt Kains intuïtie van het begin toch juist geweest te zijn. Het scenario van Wolfgang Panzer is spannend en heeft de krachten onder de vier hoofdrollen eerlijk verdeeld. Onderhoudend en humoristisch: Ehrlicher heeft een dienstwagen van de Keulse politie nodig om met Schenk de vriend van de kunsthandelaar te schaduwen; hij krijgt geen snelle Audi of BMW, maar een gereviseerde, rokende Trabi! De dikke, grote Schenk gaat achter het stuur, maar weet niet om te gaan met zo'n tweetaktwagentje; Ehrlicher wel. De Keulse 'bierstangetjes' smaken de heren uit Saksen helemaal niet en een broodje kaas met mosterd voor het ontbijt gaat er bij Ehrlicher niet in. Het camerawerk is van Kay Gauditz.