Hi I Need To Be Loved, van regisseur Marnie Ellen Hertzler, laat digitale eenzaamheid zien. De korte film wordt tijdens IFFR 2019 vertoond als onderdeel van Hashtag No Filter, een verzameling van negen shorts over de invloed van technologie.

Van een indrukwekkende videoclip met knipperende beelden en smeltende gezichten tot een evenwichtig gefilmd portret van een man die eigenzinnige mensen fotografeert op straat. Hashtag No Filter, een onderdeel van het IFFR-programma Rabbit Hole, bevat een selectie van negen korte films. Verschillend van 4 minuten tot 18 minuten laat iedere film een absurd en kunstzinnig verhaal zien. Er is een rode draad die de films enigszins verbindt: de invloed van technologie op ons alledaagse leven. 

De elf minuten durende film Hi I Need To Be Loved springt eruit. De Amerikaanse regisseur Marnie Ellen Hertzler (Green Water, Growing Girl) vond inspiratie voor de documentaire door de dagelijkse stroom van onpersoonlijke spammails. Ze verzamelde ze, huurde een studio en liet acteurs van verschillende leeftijden en etniciteiten voor een simpel zwart doek zitten. Haar doel: onpersoonlijke mails persoonlijk maken.

De acteurs zijn geheel vrij in hun interpretatie. Zo wordt de zin ‘Hi I miss you’, op verschillende manieren uitgesproken. Wat ook weer illustreert hoe elk individu een bericht anders kan interpreteren. Naast de beelden in de studio wordt er ook op drie andere locaties gefilmd. Ook hier zijn de spammails de enige tekstregels. Zorgvuldig opgelezen met veel pauzes, wat bijna een poëtisch effect geeft.

Beeld uit Hi I Need To Be Loved

Wat de korte documentaire bijzonder maakt is de achterliggende gedachte. Hertzler wil, in samenwerking met de acteurs, leven brengen in de levenloze, kwaadwillende en onzinnige e-mails die dagelijks binnenkomen. Juist omdat ze een poging wil doen om het digitale en onmenselijke menselijk te maken. Op de vraag tijdens de Q&A of Hertzler zich ook weleens eenzaam voelt in dit digitale tijdperk heeft ze een passend antwoord: ‘Yes, I feel lonely. It’s a scary and dark place, but I love it.’ Dat weerspiegelt de documentaire dan ook, de hedendaagse eenzaamheid die ontstaat ondanks een uitpuilende mailbox.

Hashtag No Filter is nog op maandag 28 januari te zien in Pathé om 16:00

Hashtag No Filter

Hashtag No Filter bevat een selectie van negen korte films. Deze films zijn compleet verschillend, qua techniek en qua onderwerp. Toch hebben ze een gemene deler: de rol van sociale media en digitale technieken.

Zo brengt de achttien minuten durende film RATGIRL van Jaco Bouwer de  kunstenares Jazzard Jaslyn in beeld. Via Instagram ensceneert zij de situaties in Zuid-Afrika met een persoonlijke en kunstzinnige benadering. En de vier minuten durende film Please Step Out Of The Frame van Karissa Hahn speelt zich alleen maar af op een Macbook. Met bewegingen tussen haar camera, computerscherm en lichaam weerspiegelt ze hoe digitale technieken ons hebben geleerd om onszelf en de wereld te zien.

Meer IFFR 2019