Twintig filmtips voor IFFR 2018

Van Anna's War tot Zama

, Gerhard Busch, Rick de Gier, Jelle Schot en Karin Wolfs

Van woensdag 24 januari tot en met zondag 4 februari vindt het 47ste International Film Festival Rotterdam plaats. De redactie van VPRO Cinema bekeek een aanzienlijk deel van het aanbod en tipt twintig films.

Anna's War

Anna’s War (Rusland, Aleksey Fedorchenko)
De zesjarige Joodse Anna ontsnapt in WO II uit een massagraf en verstopt zich in de schoorsteen van een school die door de nazi’s als hoofdkwartier gebruikt wordt. Waar ze zich vervolgens maandenlang zal schuilhouden. Prachtige, poëtische film, die zowel een aanklacht tegen de verschrikkingen van de oorlog is als een ode aan het doorzettings- en aanpassingsvermogen van kinderen.
Klik hier voor meer info en tickets

A Tiger in Winter (Zuid-Korea, Lee Kwangkuk)
Op de dag dat een tijger uit de dierentuin ontsnapt wordt de flegmatieke schrijver Gyeongyu tijdelijk door zijn vriendin het huis uitgezet. Zijn zoektocht naar onderdak loopt vervolgens uit op één grote mislukking. Charmante tragikomedie over onfortuinlijke zielenpoten in winters Seoel, inclusief een vleugje magisch-realisme. Van de regisseur van Romance Joe en A Matter of Interpretation.
Klik hier voor meer info en tickets

The Atomic Soldiers (VS/Nederland, Morgan Knibbe)
De Nederlandse documentairemaker Morgan Knibbe (Those Who Feel the Fire Burning) toont enkel de onderdrukte emoties op de gezichten van Amerikaanse oud-militairen die als proefkonijnen werden gebruikt bij ettelijke atoombomproeven in de Nevada Desert in de jaren vijftig. Meer heeft hun angstaanjagende verhaal - dat ze vele decennia na dato pas voor het eerst vertellen - niet nodig.
Klik hier voor meer info en tickets

Das Kongo Tribunal (Duitsland/Zwitserland, Milo Rau)
Omdat niemand anders het doet brengt de Zwitserse theatermaker Milo Rau een tribunaal bijeen, waar getuigenissen én verantwoording worden afgelegd over hoe lokale dagmijnbouwers door de Congolese overheid van hun land worden verjaagd ten faveure van grote internationale bedrijven en afnemers (waaronder Philips) omwille van onze mobiele telefoons. Vlijmscherpe, woedendmakende analyse van machtsstructuren.
Klik hier voor meer info en tickets

The Death of Stalin (GB/Frankrijk, Armando Iannucci)
Even bijtende als hilarische satire over de laatste dagen van Sovjetdictator Stalin en de machtsstrijd die ontbrandt wanneer hij overlijdt. Schrijver/regisseur Iannucci, die we kennen van onder meer In the Loop en Veep, bond hele rits steracteurs aan de film, met als uitblinkers Steve Buscemi (als de handig opererende Chroesjtsjov) en Jeffrey Tambor (als de schaapachtige Malenkov).
Klik hier voor meer info en tickets

The Florida Project

The Florida Project (VS, Sean Baker)
Een van de beste films in Rotterdam is het prachtige indie-drama The Florida Project. Over armoede en onverantwoord ouderschap. Maar door de energieke en levensechte hoofdrollen van de zesjarige Brooklynn Prince en de 23-jarige Bria Vinaite nooit zwaar of prekerig. Op locatie in een budgetmotel geschoten door regisseur Sean Baker, die een paar jaar geleden al was opgevallen met zijn volledig op iPhone 5S-geschoten transgenderdrama Tangerine.
Klik hier voor meer info en tickets

Footprints of Pan Africanism (VS/Ghana, Shirikiana Aina)
Filmisch misschien niet de meest indrukwekkende documentaire, maar inhoudelijk des te meer, dit verhaal van betrokkenen bij de opbouw van een van de eerste onafhankelijke staten van Afrika: Ghana, in 1957. Met een opmerkelijke rol voor de Nederlandse slavenforten die daar nog steeds staan. Het optimisme en idealisme van de vaak hoogopgeleide Afro-Amerikanen die destijds terugkeerden naar hun roots is aanstekelijk. De afloop door inmenging van de CIA - die recent ook in Netflix-serie Wormwood ter sprake kwam - des te stuitender.
Klik hier voor meer info en tickets

Foxtrot (Israël, Samuel Maoz)
Wanneer mensen in uniform voor de deur staan weten Daphna en Michael genoeg, hun zoon Jonathan is omgekomen 'in the line of duty'. Maar niet alles is wat het lijkt, en dat kan ook gezegd worden van dit briljante, eigenzinnige meesterwerk van regisseur Maoz (bekend van Lebanon, ‘die film in een tank’). Volkomen onvoorspelbaar en toch volslagen helder. Won terecht handvol prijzen op het afgelopen festival van Venetië.
Klik hier voor meer info en tickets

Hannah (Italië, Andrea Pallaoro)
De Italiaanse regisseur Andrea Pallaoro won diverse prijzen met zijn sfeervolle maar wel erg verstilde debuutfilm Medeas (2013). Opvolger Hannah is wederom niet makkelijk, de plot ontvouwt zich in slakkentempo. Maar daar staat een sterke troef tegenover: Charlotte Rampling. De Britse actrice (hier Franstalig) speelt de echtgenote van een man die in de gevangenis belandt, en weet de aandacht moeiteloos vast te houden. Vooral met haar blik, die een wereld van verdriet en frustratie herbergt. In Venetië won ze er de prijs voor beste actrice mee.
Klik hier voor meer info en tickets

Jeune femme (Frankrijk, Léonor Serraille)
Fijn schurend portret van de 31-jarige Julia, die na een relatie van tien jaar op straat wordt gezet door haar chique fotograafvriendje en zichzelf zal moeten herontdekken. Wat nog niet zo eenvoudig blijkt in Parijs en zonder een cent op zak. Serraille kreeg op het afgelopen festival van Cannes de Camera d’Or voor beste eerste film.
Klik hier voor meer info en tickets

Phantom Thread

Jusqu'à la garde (Frankrijk, Xavier Legrand)
Aangrijpend familiedrama over vader Antoine, een boom van een kerel, die voor de rechter afdwingt dat hij zijn zoon weer mag zien, nadat zijn ex met het kind is ondergedoken. Speelfilmdebuut van acteur Legrand is gebaseerd op zijn korte film Avant que de tout perdre, die hem in 2014 al een Oscarnominatie opleverde.
Klik hier voor meer info en tickets

Lean on Pete (GB, Andrew Haigh)
Fraai portret van de 15-jarige Amerikaanse Charley, die weinig meer op aarde heeft dan zijn vriendschap met een oud paard, Lean on Pete genaamd. Klinkt als een Disney-film (of eentje van Spielberg), maar wordt in handen van de Britse regisseur Andrew Haigh (Weekend en 45 Years) een mooi, intiem portret van armoede in Amerika.
Klik hier voor meer info en tickets

Mrs. Fang (China, Wang Bing)
Regisseur Wang Bing, bekend van de negen uur durende IDFA-winnaar West of the Tracks, legt in Mrs. Fang de laatste dagen vast van een oude vrouw in een klein Chinees vissersdorpje. Een film die uithoudingsvermogen en moed vereist, want de lang aangehouden shots van de wanhopige/verdrietige/lege blik van de stervende vrouw zijn behoorlijk ongemakkelijk om naar te kijken. Desalniettemin, of juist daarom, in Locarno bekroond met de Gouden Luipaard.
Klik hier voor meer info en tickets

Phantom Thread (VS, Paul Thomas Anderson)
Alweer een film over obsessie van de zelf ook nogal obsessieve regisseur PT Anderson (There Will Be Blood, The Master), met naar verluidt de laatste rol van de ook behoorlijk obsessieve acteur Daniel Day Lewis. Ondanks al die obsessie is Phantom Thread toch een subtiele en soepele vertelling geworden over de grillige liefde tussen modeontwerper Reynolds Woodcock (Lewis) en diens model Alma (Vicky Krieps, die makkelijk overeind blijft tegen Lewis).
Klik hier voor meer info en tickets

Resurrection (India, Ram)
Een vader worstelt met de ontluikende seksualiteit van zijn geestelijk- en lichamelijk gehandicapte dochter, die in de puberteit raakt. Om haar te beschermen tegen verderfelijke types uit de stad verblijven ze in een paradijselijk houten huis op het platteland. Maar ook daar blijkt het niet veilig. Expressief geacteerde speelfilm uit India die het midden houdt tussen een educatieve film en pikanterie, maar juist daarom verrassend onvoorspelbaar en vermakelijk.
Klik hier voor meer info en tickets

The Shape of Water

Taramani (India, Ram)
Nog zo'n eigenzinnige speelfilm die de verbeelding tart uit de Indiase staat Tamil Nadu: als je één van de films uit het House on Fire-programma hebt gezien, wil je ze allemaal bekijken. Over een traditionele jongen en een moderne, werkende vrouw, die elkaar tijdens een regenbui bij een bushokje ontmoeten. Maar is hij wel zo vroom als hij doet voorkomen? En is zij zo losbandig als hij vreest? Een verrassende mix van mainstream vermaak, kunstzinnige effecten en maatschappelijk engagement.
Klik hier voor meer info en tickets

Top Knot Detective (Australië, Dominic Pearce en Aaron McCann)
Geestige mockumentary over een bizarre Japanse detectiveserie uit de jaren zeventig, waarin een samoerai-speurneus het opnam tegen vliegende tijgerhaaien, ninja’s en robots. Decennia later blikken fans van Ronin Suiri Tentai terug op de legendarisch slechte serie. En wordt er in gegaan op de vraag wat er toch in vredesnaam gebeurd is met bedenker/regisseur/producent/hoofdrolspeler Takashi Takamoto.
Klik hier voor meer info en tickets

Tree Identification for Beginners (VS/Marokko, Yto Barrada)
Korte creatieve documentaire die put uit het dagboek van de moeder van de regisseur, een Marokkaanse studente die in de zomer van 1966 werd uitgenodigd voor een reis naar de Verenigde Staten. Doel van de Amerikanen was connecties te kweken met een toekomstige Afrikaanse elite, met het oog op de behartiging van Amerikaanse belangen. Het liep net even anders. Een even humoristisch als tenenkrommend relaas over de relatie van het Westen met Afrika, door de ogen van een eigenzinnige jongedame.
Klik hier voor meer info en tickets

The Shape of Water (VS, Guillermo del Toro)
Wonderschoon, maar vilein sprookje van de Mexicaanse horrormeister Del Toro speelt zich af in de jaren vijftig in een geheim legercomplex. Waar de FBI Zuid-Amerikaans waterwezen gevangenhoudt en aan wrede testen onderwerpt. Parallellen met het Mexico-bashen door Trump liggen voor de hand en zijn ook zo bedoeld. Kreeg onlangs nog de Golden Globe voor beste regie.
Klik hier voor meer info en tickets

Zama (Argentinië, Lucrecia Martel)
Hallucinerende verfilming van de existentiële roman van Antonio Di Benedetto uit 1956. Over de 17de-eeuwse Don Diego de Zama, officier van de Spaanse kroon, die is gevestigd in Paraguay maar daar per se weg wil. Wat nog niet zo makkelijk blijkt. De plot van de film is overigens ook niet altijd even makkelijk te volgen, maar daar gaat het Martel dan ook niet om. Zoals ze in Rotterdam in een masterclass zal komen uitleggen.
Klik hier voor meer info en tickets