HAFF 2017: Rus in Utrecht

Interview met regisseur Igor Kovalyov (Before Love)

, Oliver Kerkdijk

Igor Kovalyov won in 2016 de prijs voor Beste verhalende korte film met Before Love. Dit jaar komt hij een workshop geven en brengt bovendien een koffertje korte films van anderen mee. We informeerden bij de man die op uitnodiging een tijd in de Verenigde Staten werkte naar de stand van creatieve zaken.

Before Love

Woont u, na uw terugkeer uit de VS, weer permanent in Rusland en werkt u daar aan een film?
Igor Kovalyov: ‘Nadat ik was teruggekomen om voor mijn moeder te zorgen, overleed ze heel onverwacht. Ik had echter al snel een contract getekend voor een lange animatiefilm. Die moet in september van dit jaar af zijn. De titel is My Cool Dad, een computergeanimeerde fantasykomedie over een ­wereldvreemde professor-in-midlifecrisis, wiens uitvinding op een dag zijn leven overneemt. Momenteel zit mijn volgende onafhankelijke film nog in de ideeënfase.’

Kunt u iets vertellen over de workshop die u gaat verzorgen?
‘Het zal gaan over het verschil tussen commerciële animatie, dus opdrachtfilms voor een groot film- en televisiepubliek, en mijn eigen, onafhankelijke films. Die twee dingen verschillen dermate van elkaar dat mijn werk­wijze voor het eerste en het tweede volledig anders zijn.’

U presenteert tevens een keuze van animatiefilms.
‘Klopt. Maar het programma van animatiefilms dat ik meeneem naar het haff weerspiegelt niet per se mijn favorieten. Het zijn korte films die me verbaasden en verwonderden toen ik ze voor het eerst zag. Een van die films, The Triangle van Priit Pärn, heeft me ertoe gebracht om echt mijn eigen stijl te vinden. Een andere, Koji Yamamura’s A Country Doctor, naar een verhaal van Franz Kafka, heeft enorme indruk op me gemaakt. Ik heb hem meer dan tien keer gezien, en iedere keer verbaas ik me weer over de harmonieuze regiestijl.’

‘Het grote verschil is dat de VS een rechtsstaat is, en Rusland niet'

Igor Kovalyov

Hoe schizofreen is het werken in zowel commerciële als onafhankelijke animatie?
‘Wanneer ik aan commerciële projecten werk, is de linker helft van mijn brein in actie, dan kom ik via het algemene tot het concrete. Werk ik aan mijn persoonlijke films, is de rechter breinhelft in bedrijf, dan kom ik juist via de details tot het grotere idee. Dat lijkt meer op het leggen van een puzzel.’

U hebt inmiddels de ervaring van het wonen en werken in twee totaal verschillende landen.
‘Het grote verschil is dat de VS een rechtsstaat is, en Rusland niet. Maar mijn uitgangspunt zal altijd zijn dat ik daar kan werken waar de juiste omstandigheden zijn en ik artistieke vrijheid heb. Wat de dag van morgen me zal brengen, en waar ik naartoe ga, ik heb werkelijk geen idee.’