HAFF 2017: Grinniken om gortdroog

Liu Jian over misdaadfilm Have a Nice Day

, Oliver Kerkdijk

In het China van de Grote 21ste-eeuwse Sprong Voorwaarts aast een groepje scharrelaars, beroepssukkels en goedfoutvolk op een tas propvol gestolen misdaadgeld. Ziedaar de in een vingerhoedje passende plot van Have A Nice Day, misdaadfilm, sociaal-economische schets en zwarte komedie ineen.

Have A Nice Day

Van de subliem getekende troosteloze achtergronden ploppen oogjes uit kassen. Hoogst vermakelijk zijn de uitgebeende dialogen. De korte geweldserupties herinneren in hun absurde banaliteit aan Japanse cinema. Opgelet dus, vereerders van Takeshi Kitano-meesterstukjes als Sonatine en Hana-bi: dit gortdroog vertelde moord-en-doodslagverhaal is er een om in de HAFF-agenda rood te markeren. Regisseur Liu Jian licht ons alvast bij.

De extreem gedetailleerde decors herinneren aan technische tekeningen, of aan illustraties in een stadsplanningsbrochure.
Liu Jian: ‘De achtergronden in mijn films vind ik heel belangrijk. In animatie is het veel lastiger om een personage kleine bewegingen te laten maken of een subtiele emotie te laten uitdrukken dan in live action. Daarom probeer ik een film levendiger te maken met precieze landschappen en decors. Ik hoop dat zij hun ­eigen verhaal vertellen, als het ware hun eigen emoties uitdrukken.’

'Ik zou het op prijs stellen als Have A Nice Day wordt gezien als een kunstwerk, niet als politiek statement.'

Liu Jian

Had u een specifieke regio of stad in gedachten toen u het scenario schreef?
‘De film speelt zich af aan de rand van een Zuid-Chinese stad. Maar eigenlijk zou het waar dan ook in China kunnen zijn.’

De kritiek op de razendsnelle vooruitgang in het land ligt er best dik bovenop.
‘De buitensporige groei van de Chinese economie veroorzaakt veel problemen. Daar zou iedereen die er woont zich zorgen over moeten maken.’

Denkt u dat uw landgenoten beseffen wat de prijs van het consumeerparadijs is?
‘In welke maatschappij ook zijn bij overconsumptie de culturele eigenheid en het milieu de dupe. Natuurlijk is er onder de bevolking reflectie. Mijn film is echter geen veroordeling van de vooruitgang. Ik zou het op prijs stellen als Have A Nice Day wordt gezien als een kunstwerk, niet als politiek statement.’

Er zit een geweldige parodie in, een maoïstisch propagandafilmpje vermomd als videoclip.
‘Dat is ook een van mijn favoriete scènes. Het gerecht kon nog wel wat kruidiger, vond ik, dus heb ik er wat peper bijgedaan. Simpel.’