Podcast ♫

U bent hier:

  1. cinema
  2. Lees
  3. Alle artikelen
  4. interviews

  • 'In Europa is vooroordeel tegen Duitse films groot'

    Sandra Nettelbeck maakte Amerikaanse arthouse-hit
    18 december 2002

    Met haar bioscoopdebuut oogstte de Duitse regisseur Sandra Nettelbeck succes in Amerikaanse art-houses. 'Ik heb niets met het dédain waarmee veel Europese filmmakers over Hollywood spreken.'

  • Oorlogsdrama zonder slechte Duitsers

    Ben Sombogaart over De Tweeling
    12 december 2002

    Het recht om te zijn wie je bent. Het is een thema in het gehele oeuvre van Ben Sombogaart, dus ook in zijn nieuwste film, De Tweeling, naar het succesvolle boek van Tessa de Loo.

  • Drie Vragen: Victor Kossakovsky

    'Documentaires hebben niets met journalistiek te maken'
    29 november 2002

    De Russische regisseur Victor Kossakovsky is tot op heden de enige die op het IDFA zowel de publieksprijs won als de VPRO Joris Ivens Award. Dat was in 1993 met het schitterende Belovy. Dit jaar is Kossakovsky met Tishe! wederom genomineerd voor bovengenoemde juryprijs, maar de film ontbreekt in de top vijf van het IDFA-publiek.

  • Drie Vragen: Phie Ambo

    Ambo durft eigenlijk niet te zeggen waar ze in gelooft
    28 november 2002

    De Deense regisseuse Phie Ambo won op het vorige IDFA, samen met toenmalige partner Sami Saif, de Joris Ivens Award voor de documentaire Family. Dit jaar zit Ambo zelf in de jury. Bovendien draait in Amsterdam haar nieuwe film, Growing Up in a Day, over de moeilijke jeugd van twee kinderen in Zambia. Cinema.nl legde aan Ambo drie vragen voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

  • Drie Vragen: Lee Hirsh

    Hirsh heeft de waarheid gevonden
    27 november 2002

    Een van de publieksfavorieten van het festival is Amandla! A Revolution in Four Part Harmony van Lee Hirsh. Over de geschiedenis van de strijd tegen apartheid en de rol van de muziek daarin. Cinema.nl legde aan Hirsh drie vragen voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

  • Drie Vragen: Jennifer Dworkin

    'Bij fictie houd je je vooral bezig met jezelf'
    26 november 2002

    De Amerikaanse documentairemaakster Jennifer Dworkin levert met haar debuut Love and Diane een indringend en intiem portret van een dysfunctioneel Amerikaans gezin. Cinema.nl legde aan haar drie vragen voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

  • Het evangelie volgens Silvio Soldini

    Silvio Soldini over de Agota Kristof-verfilming Burning in the Wind
    26 november 2002

    Mensen zouden meer moeten doen wat ze willen, propageert regisseur Silvio Soldini in zijn films. Ook in zijn nieuwste productie, Burning in the Wind, die de grote prijs van Film by the Sea in Vlissingen won, daags nadat de Gids hem hierover sprak.

  • Drie Vragen: Pieter Fleury

    'Een warme film kan ook heel pijnlijke gevoelens losmaken'
    25 november 2002

    Pieter Fleury heeft een lange lijst documentaires op zijn naam staan, naast onder meer 12 jaar aan reportages voor het VPRO-programma Diogenes. Dit jaar kwam hij met zijn naar eigen zeggen laatste documentaire Ramses, over zanger Ramses Shaffy. Cinema.nl legde drie vragen aan Fleury voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

  • Drie Vragen: Eugene Jarecki

    Maker van Kissinger-film wil strikte scheiding van kapitalisme en staat
    24 november 2002

    Eugene Jarecki maakte met The Trials of Henry Kissinger een allesonthullende documentaire over de oud-Nobelprijswinnaar voor de vrede, en verloor zo het laatste restje vertrouwen in de politieke machthebbers van zijn land.

  • Drie Vragen: Alexandra Pelosi

    Pelosi over het démasqué van de politiek
    24 november 2002

    Cinema.nl presteerde het onmogelijke: een kort, to the point-gesprekje met Alexandra Pelosi, maakster van de veelbesproken documentaire Journeys with George.

  • Drie Vragen: Albert Elings

    'Het maken van documentaires is veel spannender en creatiever dan het maken van fictie'
    23 november 2002

    Albert Elings maakte samen met Eugenie Jansen de film Nader tot Maxima, een collage van amateurvideo-opnamen van het huwelijk tussen kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguiéta. Vlak voor de drukbezochte premièvoorstelling in de Amsterdamse Schouwburg legde Cinema.nl aan Elings drie vragen voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

  • Drie vragen: Kim Longinotto

    IDFA-coryfee vindt de werkelijkheid vaak vreemder dan je je kunt voorstellen
    22 november 2002

    De Engelse documentairemaakster Kim Longinotto is geen onbekende voor het vaste IDFA-publiek. Haar documentaires Divorce Iranian Style (1998) en Runaway (2001) oogstten veel lof tijdens eerdere edities. Afgelopen jaar mocht Longinotto bovendien haar documentaire-top 10 samenstellen. In haar nieuwe film The Day I Will Never Forget vertellen Keniase vrouwen onomwonden over hun besnijdenis. Cinema.nl legde haar drie vragen voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

  • Drie Vragen: Nancy E. du Plessis

    Du Plessis gelooft in verantwoordelijkheid
    22 november 2002

    Nancy E. du Plessis is een Amerikaanse, in Duitsland levende documentairemaakster, schrijfster en performance-kunstenaar. Op het IDFA draait haar film Get the Fire! Young Mormon Missionaries Abroad, over drie jonge Amerikaanse mormonen op missie in Duitsland. Cinema.nl legde aan Du Plessis drie vragen voor, met als leidraad het IDFA-motto: 'Waar gelooft u in?'

  • Beesten boeien me niet zo

    Sales agent Jan Röfekamp over de documentaire-wereld
    12 november 2002

    Jan Röfekamp, oprichter en directeur van Films Transit, wordt wereldwijd beschouwd als een van de belangrijkste sales agents van documentaires. Dit jaar bestaat zijn firma twintig jaar. Voor het IDFA aanleiding hem uit te nodigen en zes klassiekers uit zijn catalogus te vertonen (waaronder Crumb, The Celluloid Closet en The Battle over Citizen Kane).

  • Weekend-filmer verovert Hollywood

    Christopher Nolan over Insomnia, Pacino en Hollywood
    30 oktober 2002

    De Britse regisseur Christopher Nolan heeft een hekel aan de doorsnee Hollywoodfilm, waarvoor de kijker twee uur zijn verstand kan uitschakelen. Daarmee is niet gezegd dat de maker van het ingenieuze Memento ook een hekel heeft aan Hollywood. Voor 'major studio' Warner Bros. maakte hij eerder dit jaar de politiethriller Insomnia, nota bene een remake van een film uit Noorwegen. Nolan over het hoe en waarom van deze opvallende stap.

  • Moorden als gewone baan

    Hanks en Mendes over Road to Perdition
    22 oktober 2002

    Met het gangsterepos Road to Perdition levert regisseur Sam Mendes weer een ouderwets rijke Hollywoodfilm af. Met formidabele acteurs - naast hoofdrolspeler Tom Hanks als meedogenloze killer zien we onder anderen Paul Newman als gangsterbaas - en dramatische muziek. Op het festival van Venetië, waar de film zijn Europese première beleefde, gaven Mendes en Hanks een toelichting.

  • Boeddha langs de feministische meetlat

    Regisseur Pan Nalin over zijn Samsara
    10 oktober 2002

    Het duurde zeven jaar voordat zijn eerste speelfilm van de grond kwam. Geldschieters stonden niet in de rij om een film te realiseren van een debutant, een film ook waarin amper een woord zou vallen en waarin vooral niet-professionele acteurs zaten. Of Samsara een geslaagde film is, weet regisseur Pan Nalin ook niet, maar 'het is de film die ik wilde maken'.

  • Pieter Verhoeff wil naar de Kaukasus

    Karen de Bok in gesprek met regisseur Pieter Verhoeff
    1 oktober 2002

    Voor zijn nieuwe project wil regisseur Pieter Verhoeff voor het eerst in zijn carrière buiten Nederland gaan filmen. Dat bleek tijdens het interview dat Karen de Bok op het NFF met hem had voor het VPRO-programma Propaganda.

  • De mores van het pitchen

    Met de billen bloot tijdens het NFF
    25 september 2002

    Voor Nederlandse regisseurs en producenten die voor hun projecten op zoek zijn naar extra, buitenlands geld, is tijdens het Nederlands Film Festival een speciaal platform opgericht. Ten overstaan van ruim honderd mensen uit de internationale filmwereld kunnen projecten aan de man worden gebracht. Liefst zo pakkend mogelijk, want zoveel potentiële geldschieters in één zaal is zeldzaam.

  • Vrouwen in het gezicht stompen

    Ichi the Killer van Takashi Miike
    25 juli 2002

    De Yakuza-film Ichi the Killer staat bol van extreem geweld, de lichaamsdelen vliegen in het rond. Regisseur Takashi Miike, geconfronteerd met het feit dat veel bezoekers uit zijn film weglopen: 'Als er ingewanden op de grond vallen, is dat voor sommigen een grens. Ze laten zien wanneer iets te ver gaat. En dat heb ik nodig, ook van de mensen met wie ik werk.'

  • page
  • 1
  • 2
  • Laad meer

overzichten

    • Alle artikelen
    • Nieuws
    • Recensies
    • Interviews
    • Specials
    • Dossiers
    • actueel

rubrieken

    • Bioscooprecensies
    • Series
    • De bankzitter
    • Prijsvragen

festivals

    • Filmfestival Cannes
    • International Film Festival Rotterdam
    • Filmfestival Venetië
    • Nederlands Film Festival

vpro cinema

Ga naar de voorpagina →

artikelen

Nieuws, interviews, recensies en meer →

video

Trailers, interviews en mashups →

televisie

Aanbevolen films op televisie →

bioscoop

Nieuw en aanbevolen in de bioscoop →

series

Ga naar de seriepagina →

over

Veelgestelde vragen over VPRO Cinema →

mijn profiel

Log in om films te beoordelen →

vpro

Meer op vpro.nl →

  • vpro
    • vpro.nl
    • VPRO programma's
    • VPRO Gids
    • VPRO leden
  • cinema
    • Voorpagina
    • Inloggen
    • Nieuwsbrief
    • Over
  • films op tv
    • Uitgelicht
  • artikelen
    • Uitgelicht
    • Interviews
    • Recensies
    • Specials
  • video's
    • Uitgelicht
    • Interviews
    • Festivalreportages
    • Trailers
  • films
    • Uitgelicht
    • Films in de bioscoop
    • Films op TV
    • Films op Netflix
  • series
    • Uitgelicht
    • Series op Netflix
  • zoek
    • Zoek een film
    • Zoek een persoon
    • Zoek een serie
    • Zoek op alles
  • vpro cinema

    SLUIT
Zoek
SLUIT
  • Inloggen
SLUIT